Rekommenderad läsning
Katolikerna däremot borde känna till att en fullständigt uteslutning från deras kyrka är absolut omöjlig.
http://www.katobs.se/art_mosebach_sspx.html
Denna artikel är viktig även för lutheraner som håller på Svenska kyrkans tradition.
Visst är det skillnad. Ingen aktiv biskop i Svenska kyrkan håller måttet. Alla katolska biskopar gör det inte heller. Men Katolska kyrkan har 4.500 biskopar, spridda över hela världen. Det gör Katolska kyrkan betydligt mindre känslig för tillfälliga opinionsvindar i enskilda länder. Den katolska biskopen i Sverige, Anders Arborelius, vinglar betänkligt, omgiven som han är av rådgivare som går kd:s ärenden. Men internationellt är det annorlunda.
Man kan inte lita på att biskopar hela tiden vägleds av den helige Ande. Man kan därför inte ha en episkopalkyrka med bara 14 biskopar. Så många biskopar har Svenska kyrkan. Biskoparnas kulturella bakgrund, osv, har stor betydelse. Även biskopar kan fela och förleda.
Katobs skriver:
"Det är det störande med biskopsämbetet att även den mest ovärdiga och förargelseväckande biskop förblir biskop hela sitt liv, och att han fram till sitt sista andetag är i stånd att lägga nya biskopar till den långa raden i den apostoliska successionen."
"Vad är exkommunicering? Uteslutning från ett politiskt parti? Det är så icke-katolikerna betraktar det - de gillar att kalla uteslutning från kommunistpartiet för "exkommunicering". Katolikerna däremot borde känna till att en fullständigt uteslutning från deras kyrka är absolut omöjlig. I kyrkans ögon kan en döpt kristen aldrig bli 'oberörbar' genom någon handling han begår - hur förskräcklig den än är. Om kyrkan som det svåraste straff hon äger förbjuder en döpt kristen att bekänna sina synder, att i mässan ta emot den eukaristiske Kristus och den sista smörjelsen när döden är nära, så gör hon det alltid i hopp om att snart få häva exkommuniceringen. Ingen andlig myndighet vill ju till sist ta på sig ansvaret att låta en människa dö utan denna trygghet. "
"Att använda sig av exkommunicering som ett sätt att utöva politisk påtryckning (så som man ofta gjorde under medeltiden) förtjänar med rätta att fördömas."
Detta förklarar varför påven hävde bannlysningen * av biskop Richard Williamson, som nu har utvisats från Argentina för sina pro-nazistiska uttalanden. Det var givetvis ingen politisk gest.
Men vad Katobs skriver är också uttryck för en viss ecclesiologi**, samma ecclesiologi som bär upp Svenska kyrkan. Ingen kan uteslutas ur Svenska kyrkan.
Och har svenska kyrkan egentligen uteslutits ur den universella*** kyrkan? Och har inte nya biskopar lagts till raden av biskopar med apostolisk succession även efter den s.k. reformationen i vårt land? Svenska kyrkan är den enda protestantiska kyrkan i världen med obruten apostolisk succession sedan den "katolska" tiden!
De svenska biskoparna är kanske snarare "suspenderade" än uteslutna ur den universella kyrkan?
Bekännelsetrogna kristna i Svenska kyrkan utsätts ideligen för uppmaningar att "bilda eget". Sådana uppmaningar är av djävulen. De går ut på att reducera Svenska kyrkan till en frikyrklig sekt, som definitivt har kapat alla förtöjningar bakåt med den universella kyrkan.
Även bland svenska katoliker förekommer kritik mot påven för att han hävde bannlysningen av Williamson och de tre övriga SSPX-biskoparna. Det är katoliker som vanligtvis talar sig varma för ekumenik med protestantiska samfund, men själva är de sekterister. Och de föredrar ju ekumenik med frikyrkliga sekter framför ekumenik med den svårt sargade Svenska kyrkan, som dock är Kristi kyrka i Sverige, grundad av "katolska" missionärer för tusen år sedan.
Om inte påven hade hävt bannlysningen av Williamson, som trots sina avskyvärda politiska uttalanden, står Katolska kyrkan nära läromässigt, hade vi då haft minsta hopp om ett katolskt erkännande av Svenska kyrkan som rättmätig arvtagare till den odelade, universella medeltidskyrkan i Sverige? Hade jag själv haft minsta rätt att kräva av "riktiga" katoliker att de ska erkänna mig som "luthersk katolik"? SSPX-fallet är prejudicerande!
Är det inte dags att posthumt häva bannlysningen av Luther?
_______________
* Bannlysning är samma sak som exkommunicering. Katobs förklarar vad det innebär. Bannlysning av ett helt land kallas interdikt, något som drabbades Sverige 1520. Det kom att påverka vårt lands hela historia. Med interdiktet som förevändning föll Kristian Tyrann in i Sverige, vilket kulminerade med Stockholms blodbad.(Se kategorin Kyrkohistoria).
** Ecclesiologi = läran om kyrkan
*** Den universella kyrkan, är ett begrepp som jag hittat på själv. (Begreppet används kanske av andra i andra sammanhang, och då kanske med en annan betydelse). Med den "universella" kyrkan menar jag den kyrka som hade funnits om inte kyrkan hade splttrats. Den "universella" kyrkan är i stort sett identisk med den katolska kyrkan, i likhet med att en person som mist armar och ben är samma person som han hade varit om han inte mist armar och ben. Samma person med handikappad. En av de tvister jag haft med katoliker, är mitt påstående att även Katolska kyrkan har skadats av splittringen under 1500-talet.