Om denna blogg

Denna blogg är en privat blogg. Den är avsedd att vara ett forum för för mina åsikter i kyrkliga och teologiska frågor, samt (undantagsvis) för annat som intresserar mig. Det är inte en kristen blogg i den bemärkelsen att inläggen ska bidra till att omvända icke-troende till tro, omvända syndare till ett mer syndfritt liv eller försvara den kristna tron mot både ateister och utövare av andra religioner. Bloggens syfte var från början att propagera för kyrkokommunidén som ett sätt att bevara det kristna kulturarvet (se kategorin Kyrkokommun i spalten till höger).

1) Givetvis anser jag att alla kristna ska bidra till att uppfylla Jesu missionsbefallning "Gå ut och gör alla folkslagen till lärjungar", men syftet med denna blogg är snarare att föra fram mina idéer om hur detta ska ske, än att bedriva mission på nätet. Det finns dom som gör det bättre.

2) Givetvis anser jag att syndare ska sluta synda, men jag använder över huvud taget inte denna blogg som ett medel för att påverka enskilda syndare eller att utpeka vissa männsikor som syndare (speciellt inte när det gäller sexuella läggningar). Syftet med bloggen är snarare att framföra mina åsikter om hur vi ska se på begreppet "synd" och på synden och vilken plats de har i frälsningshistorien. Och vad kyrkan ska svara, när människor frågar om synden. 

 3) Givetvis anser jag att kristendomen ska försvaras mot både ateister och utövare av andra religioner. Men syftet med denna blogg är snarare att diskutera hur detta ska ske än att mer direkt ta debatten med ateister och exempelvis muslimer. En sak som jag gärna diskuterar, kanske på grund av mitt stora intresse för defintioner och begreppens innebörd, är hur kristen tro ska definieras. Vad avgör om en människa är kristen eller exempelvis muslim?

Bloggen är således inte ett allmänt debattforum. Men naturligtvis blir jag, liksom andra bloggägare, glad om läsarna kommenterar. Regler för moderering finns under rubriken Katogorier, Anvisningar i spalten till höger. I dessa regler förklaras varför vissa kommentarer inte publiceras. När det står att "god publicistisk sed" följs vid modereringen så innebär det att kommenarer, vars innehåll strider mot god publicistisk sed, inte publiceras.

Jag har inte lovat, och har ingen skyldighet att publicera kommentarer, som egentligen är en förlängning av en debatt på en annan blogg, vilken kommentatorn ifråga själv har avslutat genom att radera sina egna kommentarer på den andra bloggen. Jag har satt streck i den debatten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0