Kan vad som helst kallas "mirakel"?

Mirakeldryck?


Det finns en alkholdryck som kallas Eau de vie - Livets vatten. Starksprit med hela 40 % alkoholhalt. Som namnet antyder har man trott att starksprit var Guds gåva till mänskligheten. Och visst var det på sin tid ett "mirakel" - lika stort de moderna läkemedlen  - att man lärt sig destillerpa spritdryckerna och höja alkoholhalten, så att man efter några snapsar kunde se Jesus eller Djävulen, beroende på vilket humör man var på. Uppenbarelser kallades det då. Hallucinationer kallas det nu.

Jag är vägen, sanningen och livet, sa Jesus. Men det är kanske med livet som det är med sanningen i vår tid. Jag vill påminna om att mottot för denna blogg är: Gårdagens sanningar är dagens lögner. Dagens sanningar är morgondagens lögner.

Om man dricker exakt en flaska Eau de vie varje dag, varken mer eller mindre, under tillräckligt lång tid - och dessutom använder en stark tandkräm så att alkohollukten inte märks, kan man lura mången kristen att man är frälst från sitt tidigare missbruk. Det är samma sak med det läkarförskrivna knarket - substitutionsbehandling kallas det - man kan låtsas vara drogfri. Och då är det förstås ett Guds mirakel att man har vandrat hela vägen (Jesus sa: Jag är vägen...) från "rännstenen" till predikstolen.

Mirakel eller bluff?

Speciellt inom den svenska frikyrklgheten kan vad som helst kallas "mirakel". Bakom den helnyktra fasaden kan ett utbrett missbruk av legalt förskrivna droger döljas. Att det är missbruk bortförklaras med teologiska argument. Den legala missbrukaren har en bättre Guds-relation än andra. Utan sina legala droger skulle han dö. De läkarförskrivna drogerna har blivit nykterhetsrölsens Livets vatten - eau de vie! Guds underverk i vår tid. 

Bluffen lyckas eftersom distinkta definitioner av ordet mirakel saknas. Man skulle förstås kunna hävda att allting som finns är ett mirakel. Att Gud upprätthåller sin skapelse är ett mirakel. Men det är knappast vad vi menar med mirakel. Med mirakel menas väl sådant som "vetenskapligt sett" inte kan eller kunde hända, exempelvis jungfrufödseln?

Biskop Gustaf Aulén, som i sin krafts dagar (som äldre blev han otydlig) var en av Svenska kyrkans största teologer, enligt mig, talade om två slags uppenbarelser: Den allmänna uppenbarelsen, som är allting som finns och som vittnar om Guds skapelse och dyrkas av hednareligionerna. Och den särskilda uppenbarelsen, som vi möter i Bibeln, och talar om vem Gud är.

På samma sätt skulle man kanske kunna tala om det allmänna miraklet  - att något över huvud taget finns. Och de särskilda miraklen -  de enskilda, vetenskpligt oförklarliga händelserna.

Att en alkoholist, med en hög toleranströskel för alkohol kan köra bil med 4 promille alkoholhalt , vilket är en dödlig dos för icke-alkholister, är inte vetenskapligt oförklarligt. Och platsar alltså inte i kategorin särskilda mirakler. Och samma sak är det med äldstebrodern i frikyrkan, en "före detta" missbrukare, som går på substitutionsbehandling och ständigt är drogad utan att avslöja sig genom vinglig gång. Han avslöjar sig i stället genom sin "teologi". Han är ju såå häärligt frälst. Det kan vem som helst bli, som gör som han säger. Han har ingått en pakt med Gud och är utvald ledare!

I värsta fall följer han med församlingsmedlemmar till doktorn, och rabblar upp alla symtom som han har läst om i FASS, så att församlingsmedlemmarna får recept på "mirakelmedicinerna".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0