Medtag kaffekorg - eller åk och bada!
Det är så Svenska kyrkan hälsar ovana gudstjänstbesökare välkomna - 1 1/2 timme efter den gemensamma avresan. Eller inbillar man sig verkligen att det är så fullsmockat under högmässorna i svenska landsortsksyrkor, så att folk kommer redan 9.30 och ställer sig i kö för att få plats inne i kyrkan 11.00?Vem är anslagstavlan utanför kyrkan till för?
I år råkade nationaldagen vara en söndag, och hela församlingen hade åkt i väg och firat svenskheten med frilutfsgudstjänst och biskopstal i landsskapets klosterruin. Detta är typiskt svenskt. I andra länder firar man mässa i klosterkyrkan. I Sverige dricks nationaldrycken kaffe i klosterruinen. Och till kaffet äts kaffekorg. Också typiskt svenskt. I andra länder äter man korgens innehåll. Nationalromantiken står som spön i backen. Som en modern dalamålning från höskörden, där hela familjen och den inhyrda arbetskraften sitter på en filt och inmundidar kaffe och kaffekorg. Arbetas görs det inte!
En "gudsvind" drar fram över slåttervallen och samlar höet på hässjorna, torkar det blixtsnabbt och lastar det på vagnar, som dras till höladorna av en höskrinda som dras av Brunte och Blacken, en brun och en vit häst. Och i klosterruinen håller biskopen tal över det obefintliga svenska kulturarvet. Både kristendomen, klosterväsendet och konstarten nationalromantik kommer från Sydeuropa.
Men visar inte italiensk nationalromantik något annat än en röd stuga med vita knutar under björken nere vid sjön, där rödbrokiga kor betar? Och visst är det samma konstart, nationalromantik, som visar ett beduintält under palmen ner vid oasen i öken, där kameler betar. Nej, något som kan identifieras som svensk nationalromantik finns inte!
De katolska bloggarna glöder av indignation för att även Sverige firar nationaldag (förr var det ju Svenska Flaggans Dag) - dessutom på årsdagen av Gustav Vasas seger över påvens bundsförvant Kristian Tyrann. I stället ska vi fira "globaldagen". Det kan de ju börja med, byta ut nationaldagen mot globaldagen, i något land med katolsk majoritet, exempelvis Frankrike. Så kan vi importera den traditionen till Sverige också. ALLT som vi tror är genuint svenskt, exempelvis korset på fanan, är ju importerat. Om det är lika dåligt ställt med den egna tankeförmågan i andra länder, är det oförklarligt att något enda folkslag i världen har lyckats lyfta sig över apstadiet.
Innan Vietnam återförenades, vilket skedde omedelbart sedan USA lämnat Sydvietnam, fanns i Sydvietnam en nationell befrielsefront som hette FNL. Och FNL-flaggan var lika blå och röd som en svensk riksdag, med gul stjärna i mitten. Det var en fosterländsk genuint svensk gärning att stödja FNL! Ja, det var så genuint svenskt så att svenska FNL-aktivister trodde att segern över USA vanns genom studiecirklar i Maos ijlla röda (- den asiatiska varianten av Luthers lilla katekes) utan att ett enda skott avlossades!
Men inom denna genuint svenska FNL-rörelse fanns ju dom, som gastade om att Vietnamkriget skulle bli den gniskta som skulle tända en världsbrand, så att hela världen blev en socialistisk einhetsstat! Dessa personer sitter nu som ledarskribenter i den borgerliga pressen och hyllar globalismen - och förnekar allts svenskt. Bara importgods!
Ho Chi Minh var en borgerlig nationalist - en vietnamesisk Gusta Vasa! Parallellen anfördes ofta - därför skulle vi stödja det kommunistiska Nordvietnam och dess bundsförvant i söder, FNL. Vilket alltså bemöttes med invändningar av de "sanna kommunisterna" - som numera har draperats sig i den andra färgen på FNL-fanan.
Högmässan, som skulle ha hållits kl 11.00 var alltså inställd, och "hela" församlingen hade redan kl. 9.30 åkt till nationaldagsfsirandet med biskopen i klosterruinen. Firandet började kl. 11.00 och pågick under några timmar och avslutades med förtäring av kaffe och kaffekorg i gröngräset, innan hemresan anträddes. Varefter deltagarna kunde äta en försenad lunch hemma.
Det mest problematiska med att ha högmässa kl 11.00 är att det är normal lunchtid, och det problemet blir förstås värre när hemresan tar tid. Något besök på badstranden torde inte hinnas med -utom möjligen för dem som tagit sig till klosterruinen med egna fordon. De, som varit med tidigare år, har kanske visa av erfarenheten tagit med sig rejäla smörgåsar.
Hade det varit en frikyrka, hade man haft både lunchtält och kaffeservering. Ingen hade behövt ta med sig egen kaffekorg. Ingen hade behövt avstå från att åka för att han /hon inte haft med sig egen proviant. Och nog hade man haft åtminstone en enklare gudstjänst i sockenkyrkan för dem som hellre hade åkt och badat än offrat hela dagen för att höra biskopen?
I år råkade nationaldagen vara en söndag, och hela församlingen hade åkt i väg och firat svenskheten med frilutfsgudstjänst och biskopstal i landsskapets klosterruin. Detta är typiskt svenskt. I andra länder firar man mässa i klosterkyrkan. I Sverige dricks nationaldrycken kaffe i klosterruinen. Och till kaffet äts kaffekorg. Också typiskt svenskt. I andra länder äter man korgens innehåll. Nationalromantiken står som spön i backen. Som en modern dalamålning från höskörden, där hela familjen och den inhyrda arbetskraften sitter på en filt och inmundidar kaffe och kaffekorg. Arbetas görs det inte!
En "gudsvind" drar fram över slåttervallen och samlar höet på hässjorna, torkar det blixtsnabbt och lastar det på vagnar, som dras till höladorna av en höskrinda som dras av Brunte och Blacken, en brun och en vit häst. Och i klosterruinen håller biskopen tal över det obefintliga svenska kulturarvet. Både kristendomen, klosterväsendet och konstarten nationalromantik kommer från Sydeuropa.
Men visar inte italiensk nationalromantik något annat än en röd stuga med vita knutar under björken nere vid sjön, där rödbrokiga kor betar? Och visst är det samma konstart, nationalromantik, som visar ett beduintält under palmen ner vid oasen i öken, där kameler betar. Nej, något som kan identifieras som svensk nationalromantik finns inte!
De katolska bloggarna glöder av indignation för att även Sverige firar nationaldag (förr var det ju Svenska Flaggans Dag) - dessutom på årsdagen av Gustav Vasas seger över påvens bundsförvant Kristian Tyrann. I stället ska vi fira "globaldagen". Det kan de ju börja med, byta ut nationaldagen mot globaldagen, i något land med katolsk majoritet, exempelvis Frankrike. Så kan vi importera den traditionen till Sverige också. ALLT som vi tror är genuint svenskt, exempelvis korset på fanan, är ju importerat. Om det är lika dåligt ställt med den egna tankeförmågan i andra länder, är det oförklarligt att något enda folkslag i världen har lyckats lyfta sig över apstadiet.
Innan Vietnam återförenades, vilket skedde omedelbart sedan USA lämnat Sydvietnam, fanns i Sydvietnam en nationell befrielsefront som hette FNL. Och FNL-flaggan var lika blå och röd som en svensk riksdag, med gul stjärna i mitten. Det var en fosterländsk genuint svensk gärning att stödja FNL! Ja, det var så genuint svenskt så att svenska FNL-aktivister trodde att segern över USA vanns genom studiecirklar i Maos ijlla röda (- den asiatiska varianten av Luthers lilla katekes) utan att ett enda skott avlossades!
Men inom denna genuint svenska FNL-rörelse fanns ju dom, som gastade om att Vietnamkriget skulle bli den gniskta som skulle tända en världsbrand, så att hela världen blev en socialistisk einhetsstat! Dessa personer sitter nu som ledarskribenter i den borgerliga pressen och hyllar globalismen - och förnekar allts svenskt. Bara importgods!
Ho Chi Minh var en borgerlig nationalist - en vietnamesisk Gusta Vasa! Parallellen anfördes ofta - därför skulle vi stödja det kommunistiska Nordvietnam och dess bundsförvant i söder, FNL. Vilket alltså bemöttes med invändningar av de "sanna kommunisterna" - som numera har draperats sig i den andra färgen på FNL-fanan.
Högmässan, som skulle ha hållits kl 11.00 var alltså inställd, och "hela" församlingen hade redan kl. 9.30 åkt till nationaldagsfsirandet med biskopen i klosterruinen. Firandet började kl. 11.00 och pågick under några timmar och avslutades med förtäring av kaffe och kaffekorg i gröngräset, innan hemresan anträddes. Varefter deltagarna kunde äta en försenad lunch hemma.
Det mest problematiska med att ha högmässa kl 11.00 är att det är normal lunchtid, och det problemet blir förstås värre när hemresan tar tid. Något besök på badstranden torde inte hinnas med -utom möjligen för dem som tagit sig till klosterruinen med egna fordon. De, som varit med tidigare år, har kanske visa av erfarenheten tagit med sig rejäla smörgåsar.
Hade det varit en frikyrka, hade man haft både lunchtält och kaffeservering. Ingen hade behövt ta med sig egen kaffekorg. Ingen hade behövt avstå från att åka för att han /hon inte haft med sig egen proviant. Och nog hade man haft åtminstone en enklare gudstjänst i sockenkyrkan för dem som hellre hade åkt och badat än offrat hela dagen för att höra biskopen?
Kommentarer
Trackback