Kommentarsregler

Regler för kommentering finns vi länken "Anvisningar" överst under rubriken "Kategorier" i spalten till höger. Kommentarsreglerna för denna blogg har varit oförändrade sedan 2008-06-17, nästan två år. De  bygger på erfarenheterna av debattdeltagande på andra bloggar, och framförallt det ojämnlika styrkeförhållande som råder när en helt anonym person hoppar på en namngiven eller identifierbara anonym person. Om exempelvis en person, som skriver under signaturen "Rabiat ateist", driver en blogg som också heter "Rabiat ateist" och har satt ut sitt namn på den bloggen, så är personen identifierbar. En person som undertecknar med sitt namn Anders Andersson kan tyckas vara anonym, men om det bara finns en Anders Andersson som skriver om samma ämne, så är han likväl identifierbar.

Jag har alltså intenting generellt emot att människor skriver anonyma kommentarer på bloggar. Utan vad jag är emot är den ojämlikhet som uppstår om den ena är totalt anonym och den andre är identifierbar. Den som är identifierbar är alltid mer sårbar. Den helt anomyme kan visserligen känna sig personligen kränkt av att få mothugg, men behöver inte bekymra sig för vad andra ska tycka. Det är ju dessutom möjligt att skriva under tillfällig signatur, och det sker väl ofta, när syftet enbart är att skada andra. Detta är ett effektivt vapen när man vill skrämma bort någon från fortsatt debattdeltagande. Därmed begränsas den åsikts- och yttrandefrihet som ska råda i bloggosfären.

Jag har ingen skyldighet att lägga ut kommentarer som iofs uppfyller dessa regler. Vill jag sätta punkt för en debatt, så gör jag det.




Kommentarer och moderering

Jag tar tacksamt emot kommentarer till inläggen, positiva såväl som negativa. Kommentarer som innehåller negativa personomdömen om namngivna eller identifierbara personer godtas inte. Klander mot offentliga personer för deras sätt att sköta sina offentliga uppdrag godtas som regel. Men det ska vara sättet att sköta uppdraget och inte rena personomdömen. Kritik mot kollektiv av personer, om det gäller kollektivet som helhet och ingen enskild utpekas, godtas som regel, dock ej om det är hets mot folkgrupp.

Om någon anser att något är fel i sak, får han dementera detta i form av kommentar. Jag har dock ingen skyldighet att ändra i inlägget eller införa dementin i själva inlägget.

Jag har ingen skyldighet att kommentera kommentarer. Om jag håller med om det som sägs i en kommentar, och ingenting ytterligare behöver tillföras, saknas anledning att kommentera kommentaren. Att jag lämnar en kommentar okommenterad behöver dock inte nödvändigtvis innebära att jag instämmer.

Jag har ingen skyldighet att svara på frågor. Upprepning av frågor, om jag valt att inte besvara den ursprungliga frågan, kommer inte att godtas. Det skapar bara en negativ och insinuant stämning, och det är väl också syftet med sådana upprepningar.
 
I övrigt tillämpas regler för god publicistisk sed vid moderering.

Publicerat 2008-06-17

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0