Utmarschen ur den allmänneliga kyrkan.
Samtliga sverigedemokrater lämnade Storkyrkan i protest under bískop Eva Brunnes predikan till de nyvalda riksdagsledamöterna under riksdagens högtidliga öppnande.
En talesman för SD kallar predikan "vidrig politisering av kyrkan".
En SD-sympatisör tror att utmarschen inte var en protest mot biskopens fördömande av rasismen. Utan en protest mot de "anti SD" -demonstrationer som hölls igår.
Läs även domprostens kommentar: http://www.akebonnier.blogspot.com/
Här följer det mest kontroversiella avsnitteti predikan:
"I går kväll samlades många tusen människor i Stockholm och i olika delar av landet för att ge sin mening till känna. Ropa ut sin avsky mot det som gör skillnad på människor. Den rasism som säger att du är inte lika mycket värd som jag. Du ska inte ha samma rättigheter som jag."
Biskopen angrep inte SD som parti utan de åsikter som SD under åratal har sagt att man inte har.
Biskopen har inte heller hyllat några anti-SD inslag i sitt omnämnande av demonstrationerna.
Att lämna kyrkan under pågående predikan ser jag som en protest mot Svenska kyrkans katolicitet. Ordet "katolsk" betyder "allmännelig", d.vs. att kyrkan är en del av den världsvida kristenheten. Att Sv kyrkan är "allmänelig" står i trosbekännelsen som läses i alla Sv. kyrkans kyrkor varje söndag.
Stater har gränser. Kyrkan har det inte. Och Stig-Björn Ljunggren är som vanligt ute och cyklar. Skulle förekomsten av passpolis vid de svenska gränserna betyda att vi inte har samma rättigheter. Andra länder har också passpolis, som hindar bl.a. oss svenskar att illegalt ta oss in i de länderna.
Men detta tillhör "det jordiska". I kyrkan finns ingen passpolis och inga illegala invandrarare. Och en biskop ska väl ha rätt att tala om Gudsrikets utbredning på jorden, dvs uppmana de politiska beslutsfattarna att implementera kyrkans allmännelighet i "det jordiska" så långt det går?
Hon sa faktiskt inte ett ord om att Sverige måste ta emot fler invandrare. Utan det är upp till riksdagen at bestämma över, liksom hur människor i andra länder ska hjälpas. Men helt klart gällde hennes ord dem redan är här.
Och även dem som är kvar i sina hemländer och kanske aldrig kommer att ansöka om eller få något uppehållstillstånd i Sverige.
Det är sannerligen märkligt att ett parti, som ställer upp i kyrkovalen, och att personer som är eller har varit ledamöter av kyrkomötet på det här sättet protesterar mot en av kyrkans trosbekännelse. Den efter Bibeln viktigaste av kyrkans bekännelseskrifter.
I diskussionerna om SD:s agerande i kyrkopoliken talas det mycket om invandringspolitiken. Men praktiskt taget inte alls om ecclesiologin (läran om kyrkan), vad "kyrkan" egentligen är. Svenska kyrkan har aldrig, inte ens under 1600-talet när Gustav II Adolf krigade mot katolikerna i Tyskland, varit den typ av nationalkyrka som SD vill göra Svk till.
Genom att ställa upp i kyrkovalen bidrar SD till den partipolitisering av kyrkan, vilken borde avskaffas. Men det är kanske med lättnad som de opolitiska nomineringsgrupperna konstaterar att SD inte uppmanar sina anhängare att rösta på dem. Och det är klart att partier som fortfarande envisas med att ställa upp som just politiska partier i kyrkovalen har svårt att rikta någon principiell kritik mot SD:s agerande i kyrkan.
Jag har aldrig stött SD:s ecclesiologi - om de ens har hört ordet. Man ska lyda Gud mer än människor.
Och kritiken käller SD som parti, inte enskilda sverigedemokrater med hederliga syften med sitt kyrkliga engagemang.
Historiskt har varmt troende kristna intagit alla möjliga och omöjliga politiska positioner. Det är därför omöjligt att använda partitillhörighet som bevis på någons tro eller otro. Vem som är sant kristen visar sig. Man blir inte medlem i kyrkan för att bestämma över kyrkan, om man är sant kristen. Då blir man medlem för att lära sig lyda Gud.
Partipiska i kyrkan är alltid fel.
Kom ihåg hur deras Tyska föregångare gjorde på 1930-talet. Det slutar med att mörkret lägrade sej över Europa och världen...
Hej, Du verkar beläst. Jag behöver lästips på två områden. Det första är kyrkans roll för antisemitismen från kyrkofäderna och framåt. Det andra är Svenska kyrkans förhållande till Nazityskland respektive nazismen under 20:e århundradet. Kan du hjälpa mig, gärna svenskkyrkliga författare
Ett förtydligande, frågan var ställd till Lars. Har du funderat och studerat något om dessa två frågeställningar och finns det svenskkyrkliga författare som berört det? Angående kyrkan och antisemitismen finns ju utländska arbeten som spänner över 2000 år, från kyrkofäderna. Min undran är om det från svenska kyrkan gjorts studier i ämnet.
Håller till stor del med om det du skriver. Däremot valde fyra sverigedemokrater att stanna i kyrkan. Det var alltså inte samtliga, som du skriver.
Dina tirader kan inte, hur mycket du än försöker, dölja det faktum att Brunner-skandalen för alltid kommer att finnas i hävderna. Du vet också mycket väl att Brunner själv deltog i det SD-fientliga mötet som sedan hon refererar till i sin predikan. Sverigedemokraterna har utsatts för i svensk politik exempellösa attacker från Gramscivänstern med anhang. Trots detta har denna folkrörelse växt och fördubblat sitt röstetal vid varje val. Att denna Brunners oerhörda tilltag får beröm av PK-kyrkan förvånar ingen idag. Men nu ser vi sprickor i PK-fasaden, inte alla håller med om att Brunner gjorde rätt, ens bland SD-motståndare!
Sign Marra har i två kommentarer bett om lästips om
1.Kyrkans roll för antsemitismen från kyrkofäderna och framåt. Svaret är att jag inte känner till någon bra litteratur på svenska. Den bok som finns behandlar kyrkans förhållande till slaveriet på ett rent lögnaktigt sätt, tydligen med syfte att svärta ner den kristna religionen, varför det finns risk att förhållandet till judarna behandlas lika ovetenskapligt. Jag rekommenderar Marra att söka information i böcker om allmän kyrkohistoria, men välj i så fall stora och tunga böcker som UTFÖRLIGT behandlar alla delar av kyrkans historia. Det finns svenska översättningar av flera utländska verk. När det gäller den s.k. katolska tiden (antiken och framåt) tror jag att Katolska kyrkan och Katolska bokhandeln i Stockholm kan ´hjälpa dig.
2. Svenska kyrkans förhållande till Nazityskland respektive nazismen under 20:e århundradet. Jagkänner öht inte till några böcker om detta ämne, men det har skrivits en del artiklar i den teologiska fackpressen och på nätet. En del av dessa artiklar verkar ha som syfte att svärta ner traditionell kristendom genom något slags "guilt by association." Det finns även en del information att hämta i böcker som allmänt behandlar nazismen i Sverige. Det är känt att svenska präster umgicks med kollegor i Tyskland, varav en del medlemmar i Hitlers utbrytarkyrka. Men det bevisar ju inte att de svenska prästerna var nazister. Jag har naturligtvis i eget intresse studerat Svenska kyrkans förhållande till nazismen, och stödet för nazismen bland ledande svenska kyrkomän verkar har varit svagt. Man ska ju ha klart för sig att kritiken mot nazismen inte bara kom fräån vänster utan även från höger. Den nutida kritiken mot Svenska kyrkans agerande under krigsåren verkar gå ut på att Svk, som en del av statsapparaten, stödde regeringens neutralitetspolitik och att Svk:s kritik mot den tyska statsledningen var alltförlågmäld.
Man kanske kan uppfatta biskop Eva Brunnes kraftiga fördömande av rasism och olikabehandling av människor som en senkommen reaktion mot denna lågmäldhet. När kyrkan inte längre är bunden av diplomatiska hänsyn, säger kyrkan vad hon tycker och hela tíden har tyckt.
"En SD-sympatisör tror att utmarschen inte var en protest mot biskopens fördömande av rasismen. Utan en protest mot de "anti SD" -demonstrationer som hölls igår. "
Har du numera förstått varför Sverigedemokraterna lämnade kyrkan? Har du förstått att demonstrationen som Brunner deltog i riktade sig mot Sverigedemokraterna?
Tack för svar, Lars! Då har du inte hittat mer än vad jag gjort. Det finns också troende katoliker som skrivit synnerligen skarp kritik mot kyrkan avseende min första fråga. Katolska kyrkan har endast öppnat delar av sina arkiv för forskare som velat ge en positiv bild, och katoliker i sverige verkar mer intresserad av försvar än sanningen. Kanske får skriva något själv som lekman, när prästerskapet inte verkar så intresserat. Jag skojar, men detta ämne har drabbat mig och jag ska fördjupa mig. En god helg önskas!
Till Marre. En bok som är värd att läsa är Gunnar Appleqvists doktorsavhandling från 1993 "Luthersk samverkan i nazismens skugga" Sverige och Luther- akademin i Sondehausen 1932-1945. I den finns också en ordentlig litteraturförteckning om du vill gå vidare.
Tack Sven-Åke!
Ja, man skall nog inte ge sig på att bemöta argument om man inte har några egna. Förstår mycket väl Flemströms tystnad. Men mobbing hjälper inte mot oss SD-väljare, vi är vana vid kamp och står starkare än någonsin. Fördubblade röstetal vid varje val så räkna gärna själva.