God jul med handgranat i granen?

Om det är makabert att skriva om massmord på julafton, så är väl armémuseums julgransprydnad - formad som en handgranat - lika makabert? Varför inte ett granatäpple...

Men man kan ju tänka på de ungdomar, som så brutalt miste sina liv, som hade så många julaftnar framför sig.

Men jag tänker också på alla, speciellt äldre, som firar en ensam jul. Och för den skull görs indirekt medskyldiga med massmördaren i Norge. Han var inte alls med i något nazistiskt sammanhang, läste jag på en annan blogg. Han var bara en "enstöring" som sökte ett sammanhang att identifiera sig med.

Att människor, som begår avskyvärda brott, är "enstöringar" är åter en av dessa avskyvärda fördomar som Sveriges förträffliga journalistkår sprider ut.

Varje tidning, och speciellt kvällspressen, är instruktionsböcker i mobbning. Är man journalist får man uttrycka sig hur som helst om andra människor. En känd partiledare kallas nu "brillmongo" i Aftonbladet.

Det är kolumnisten Ronny Sandahl, som ställer sig in hos läsarna genom att sänka sig till deras nivå (tror han) genom att härma de värsta mobbarna på skolgårdarna.

En "mongo" är en person med Downs syndrom, har jag fått lära mig. Och används av mobbare som tillhygge mot sina offer.

Så kan jag önska en Gud jul åt alla offer för sociala fördomar och mobbning.

Julafton - årets hemskaste dag.

Då utstötningen känns extra plågsam.

Men så vitt jag vet begås inte fler mord på julafton än på årets övriga dagar.

Teorin om våldsbenägna enstöringar stämmer alltså inte. Det är bara journalisterna som ljuger. Som vanligt.

Jag önskar dig, kära läsare, lycka och framgång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0