Bästa läsare!

Detta är huvudsakligen en kyrklig och teologisk blogg, med inlägg i aktuella kyrkliga (ecclesiologiska) och teologiska frågor, där jag företräder en traditionell (gammalkyrklig) linje. Den direkta orsaken till att jag startade bloggen var diskussionen om Svenska kyrkans organisation, se kategorin "Kyrkokommun" i spalten till höger.

Kan då en traditionell kristen linje förenas med "progressiva" åsikter i profana, politiska frågar? Kan man vara socialdemokrat eller vänsterpartist och samtidigt vara traditionell kristen? Jag anser det. Jag anser att nämnda partier måste göra upp med sitt kristendomsfientliga förflutna och låta de troende själva - med Guds hjälp! - bestämma kyrkans tro. Teologiska frågor ska inte avgöras vid partikongresser och politiska partier ska inte ställa upp i val till rent kyrkliga uppdrag.

Kyrkan är till för alla -inte bara för medlemmarna i det ena eller andra partiet. I kyrkan är vi "fastän många en enda kropp" - över alla partikgränser. Och över alla nationsgränser. De politiska striderna ska inte föras i kyrkan. Vilket dock inte får innebära att kyrkan viker sig för politiska åsikter, som går emot kyrkans lära.

Fastän detta huvudsakligen är en kyrklig och teologisk blogg, skriver jag emellanåt om andra ämnen, som intresserar mig. Just nu deltar jag i debatten på politiska bloggar, där jag i egenskap av väljare, försöker ge bidrag till den socialdemokratiska eftervalsdebatten. Vad som måste förändras inom socialdemoikratin för att Socialdemokraterna åter ska framstå som det mest regeringsduglga partiet av majoriteten av väljarna.

Jag har lovat att skriva om behovet av en arbetstidsreform i kväll eller senast i morgon. Välkommen tillbaka då. om det är vad du söker!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0