Ingemar Hedenius och teologiämnet

Jag har tidigare skrivit om den ledande avkristnaren av Sverige, filosofiprofessorn Ingemar Hedenius. Se exempelvis inlägget http://larsflemstroms.blogg.se/2008/september/och-far-min-kunde-ingenting.html  särskilt underrubriken "Gudsvetenskapen och bibelvetarna".

Hedenius ansåg att teologi inte är någon vetenskap och kämpade för att teologiämnet skulle avskaffas som läroämne vid de svenska univerisiteten. Jag beklagar att Hedenius misslyckades med just detta - avkristningen lyckades han ju däremot med. I likhet med Hedenius anser jag också att teologi inte är någon vetenskap.

Föremålet för "gudsvetenskapen", Gud, är nämligen inte åtkomlig för vetenskapliga studier och forskning. Teologi är däremot kunskap: kunskapen om Gud, sådan den har givits av Gud själv genom uppenbarelsen. Denna kunskap kan varken bevisas eller motbevisas med vetenskapliga metoder.

Skillnaden mellan kunskap och vetenskap är kanske lättare att förstå om man använder de engelska orden: knowledge respektive science.

Vad är det som lärs ut när man ändå låtsas att teologi är en vetenskap? Nya halsbrytande upptäckter om vem Gud är?

Att man skulle bedriva forskning och undervisning vid ett statligt universitet i ett sekulariserat land untifrån antagandet att det skulle finnas en gudomlig uppenbaralse som kan jämställas med de vetenskapliga upptäckterna inom exempelvis kemi och fysik är rent nys.

Statliga svenska universitet ska inte börja med imamuntbildning. Statliga svenska universitet ska sluta med prästubildning. Det är min åsikt i den frågan.

Kommentarer
Postat av: Leif Ekstedt

Jag anser faktiskt att jag kan dela denna Din uppfattning. Däremot måste skolan undervisa i hur man skall bete sig och vad som vi anser vara rätt och fel.

På köpet kunde vi få en fri Svenska Kyrka som har som sin viktigaste uppgift att missionera.

Det skulle kunna innebära att en mängd politiker

som förut varit belutande i Kyrkomötet kunde ta del av religionens utbredning i sin egenska av privatpersoner.

2011-01-14 @ 21:41:03
URL: http://www.stnkavtvivel.blogspot.com
Postat av: Gunvor Vennberg

Jag förstår hur du tänker, så tänkte jag själv förut också, men jag har ändrat mig sedan jag insåg hur utbildningen då skulle sett ut. Vad jag ser åtminstone där jag läser är att den dominerande teologin är den som reagerar mot bibelkritiken, Hedenius o co. Naturligtvis beror det på lärarna också, men DESSA KAN INTE VERKA I OPPOSITION MOT DET POLITISKT KORREKTA I SVENSKA KYRKAN om inte universiteten är oberoende. Det som tidigare var en svaghet vänder nu Gud till en styrka, det är min övertygelse. Universiteten som tillflykt och fristad behövs också för många av dem som inte ryms i Sv k. När de undervisar de blivande studenterna så får de en betydligt bättre undervisning än de som nu är tongivande i kyrkan fick på Hedenius tid. Och det är de som skulle bestämma innehållet om utbildningen var inomkyrklig!!! Att läsa teologi är ibland en prövning men tack vare universitetens opartiskhet så är den teologi man läser inte PK-tillrättalagd utan många får komma till tals. Det är också vetenskap som jag ser det (Och Paulus): Att pröva allt och behålla det som är gott.

2011-02-12 @ 23:34:26
URL: http://gunvorvennberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0