Håkan Juholt om nya lögnanklagelsen: ”Jag uttryckte mig medvetet lite drastiskt”

Rubriken är direkt hämtad från Expressen-reportern Niklas Svenssons blogg. Han är enligt min mening Sveriges sämsta journalist. Men även en blind höna kan hitta ett korn. Jag fortsätter att citera från Svenssons blogg:

"Jag talade med Juholt i telefon strax före klockan 17 i dag – och då sa han bland annat:
-
Jag uttryckte mig medvetet drastiskt för att belysa det som faktiskt är regeringens och därmed svenska folkets problem, att de har slagit igen dörren i ansiktet på oss socialdemokrater när det gäller försvars- och säkerhetspolitiken.

Är det okej att inte tala sanning då?
- Jag ser gärna drastiska ordval som en förhandlingsinvit. Vi är alltid beredda för landets bästa att göra blocköverskridande överenskommelser.

Du tänker inte be om ursäkt?
- Nej, verkligen inte.

Juholt – som tidigare i dag gjorde en ny säkerhetspolitisk analys under Folk och Försvars rikskonferens – menar att försvarsminister Sten Tolgfors borde kommenterat den istället för hans uttalande om Sverigedemokraterna:
- Men min nya analys ligger på en för hög nivå helt enkelt, och då väljer den moderata försvarsministern att blogga om detaljer.

- Självklart vet också jag att Sverigedemokraterna inte satt i riksdagen den förra mandatperioden. Det är så lågt, det är så dåligt och dumt av försvarsministern att påstå något annat. Det visar på vilken nivå han lägger försvarsdebatten."

 Rulla tillbaka till mitt inlägg på den här bloggen "Vad sa Juholt i Sälen?" Juholt sa ALLTSÅ INTE att regeringen har "gjort upp" med SD om försvarspolitiken. Niklas Svensson har citerat Juholt helt rätt (kanske p.g.a rädsla att Juholt spelat in samtalet?), men likafullt påstår han början av sitt blogginlägg att 

"Håkan Juholt talade inte sanning när han på en pressträff tidigare i dag hävdade att regeringen och Fredrik Reinfeldt gjort upp om försvarets personalförsörjning med Sverigedemokraterna. Men trots det felaktiga påståendet vägrar han backa."

Juholt hade alltså inte använt uttrycket "gjort upp" och därmed är det försvarsministern "Tomhylsan" Tolgfors och Niklas Svensson som ljuger. Varför skulle Juholt backa från ett uttalande som är tillspetsat men inte en lögn?

Men de verkliga ynkryggarna i sammanhanget är de socialdemokratiska VU-ledamöter, som utnyttjade Tolgfors' lögn till att hugga sin partiordförande i ryggen. I stället borde de ha hängt på Juholts uttalande och förklarat vad som hade hänt med försvarspolitiken i riksdagen. Juholt har varit som en general utan trupp, för truppen har gjort myteri. Detta har naturligtvis sänkt hela socialdemokratiska partiet och blivit en fjälder i hatten för Tolgfors.

Jag har granskat flera av Juholts kontroversiella uttalanden. Och i samtliga fall har han haft rätt. Det finns teknik för fungerande bredband, mobiltelefoni och trygghetslarm i glesbygd. Det kostar inte 400 miljoner att reglera elmarknaden. Elbolagen tar överpriser på sammanlagt flera hundra miljoner från vanliga elkunder. Det berättade energimarknadsminister Anna-Karin Hatt, c, i radion i morse. Regeringen kan nu ensam ta åt sig äran av att en utredning har tillsatts.

Felet är ytterst att VU-ledamöterna har fallit i trance för de borgerliga ministrarna, som om de vore de verkliga sanningssägarna. Det har nog fraterniserats lite för mycket över partigränserna under årens lopp. Det har varit för lite omsättning bland ledande politiker. Och de nya, som skulle komma in,  kom ju inte in på grund av valnederlagen.

Läs Juholts viktiga säkerhetspolitiska tal i Sälen:

http://www.socialdemokraterna.se/Media/nyheter/Juholts-tal-vid-Folk-och-Forsvars-konferens/

Med sin dravel-journalistik har Niklas Svensson - med bistånd från både regeringen och sossarnas eget VU med alla sina "läckor" tystat två angelägna debatter:

1. Hur regeringen har förvandlat vårt militära försvar till en försvarspolitisk lekstuga efter Mikael Odenbergs (m) avgång från posten som försvarsminister 2007. Odenberg avgick i protest mot sin egen regeringschef.

2. De verkliga säkerhetspolitiska hoten mot Europa idag. Läs Juholts Sälen-tal!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0