Miljöbilsbedrägeriet - rena rama rånet
Jag skulle vilja fråga miljöminister Lena Ek, c, och företrädaren Andreas Carlgren, c, om de försöker tvinga fram en skrotning av alla Saab-bilar av 2006 års modell. Hur stor är skrotpremien? Det här ska en begagnad bil-köpare tänka igenom:
Detta är ju direkt svinaktigt mot fattigpensionärer, som har tagit av sina sparpengar 2006 för att köpa en ny bil, som skulle bli den sista bilen i deras liv. Det är också svinaktigt mot fattiga barnfamiljer, som har köpt en begagnad bil på avbetalning och fått ta vad som funnits på begagnat marknaden.
Så illa som näringsminister Annie Lööf, c, och hennes företrädare Maud Olofsson, c, har skött Saab-krisen, så är det nu svårt att få tag i reservdelar. Vad är syftet: Att stimulera nybilsförsälningen genom att tvinga fram en förtida skrotning av "miljöbilarna"?
Är det inte dags att räkna ut den totala miljönotan för både bilar och vindkraft, d.v.s att räkna med energiåtgång och utsläpp även för tillverkning och skrotning samt (för vindkraften) transport, uppförande, rivning och borttransport? En bil borde väl ha en viss livslängd? Energiåtgång för tillverkningen och utsläppen från bilfabriken per körd mil, borde ju bli lägre, ju fler mil bilen rullar.
Om nu miljömupparna i Centerpartiet vill ha en förtida skrotning av bilparken för att öka nybilsförsälningebn (och rädda jobben i bilindustrin), så är ju hanteringen av biliudustrikrisen under all kritik.
Samma dag som bilidustrins kris offentlggjordes, 8 oktobeer 2008, så offentliggjordes samarbetet mellan s och mp, med följd att väljarstödet för s rasade med 6 procentenheter under en enda månad, och sedan med ytterligare drygt 6 procentenheter, sedan även v tagits med i samarbetet.
Hur beräknas den koldioxidbaserade fordonsskatten?
Skatten består av två delar:
- ett grundbelopp på 360 kronor/år
- en koldioxidkomponent på 20 kronor/gram koldioxidutsläpp över 120 gram per kilometer. För bilar som kan drivas med alternativa drivmedel är komponenten 10 kronor/gram.
Exempel 1 – Bensindrivet fordon
En bensindriven Saab 9-5 med fordonsår 2006 släpper ut 218 gram koldioxid per kilometer. Skatten blir då 2 320 kronor enligt beräkningen:
Grundbelopp |
360 kr |
Koldioxidkomponent |
1960 kr |
Summa |
2 320 kr |
Grundbelopp |
360 kr |
Detta är ju direkt svinaktigt mot fattigpensionärer, som har tagit av sina sparpengar 2006 för att köpa en ny bil, som skulle bli den sista bilen i deras liv. Det är också svinaktigt mot fattiga barnfamiljer, som har köpt en begagnad bil på avbetalning och fått ta vad som funnits på begagnat marknaden.
Så illa som näringsminister Annie Lööf, c, och hennes företrädare Maud Olofsson, c, har skött Saab-krisen, så är det nu svårt att få tag i reservdelar. Vad är syftet: Att stimulera nybilsförsälningen genom att tvinga fram en förtida skrotning av "miljöbilarna"?
Är det inte dags att räkna ut den totala miljönotan för både bilar och vindkraft, d.v.s att räkna med energiåtgång och utsläpp även för tillverkning och skrotning samt (för vindkraften) transport, uppförande, rivning och borttransport? En bil borde väl ha en viss livslängd? Energiåtgång för tillverkningen och utsläppen från bilfabriken per körd mil, borde ju bli lägre, ju fler mil bilen rullar.
Om nu miljömupparna i Centerpartiet vill ha en förtida skrotning av bilparken för att öka nybilsförsälningebn (och rädda jobben i bilindustrin), så är ju hanteringen av biliudustrikrisen under all kritik.
Samma dag som bilidustrins kris offentlggjordes, 8 oktobeer 2008, så offentliggjordes samarbetet mellan s och mp, med följd att väljarstödet för s rasade med 6 procentenheter under en enda månad, och sedan med ytterligare drygt 6 procentenheter, sedan även v tagits med i samarbetet.
Kommentarer
Trackback