Hjulsta färja - omskriven i statarlitteraturen


En av de sista turerna med Hjulsta färja. Lägg märke till bussen, på väg från Uppland till Sörmland. Året är 1953. I bakgrunden skymtar den nybyggda Hjulstabron, som kommer att öppnas för trafik inom kort. Idag är Hjulstabron, som fortfarande är Sveriges längsta svängbro, lika föråldrad som trafikled, som färjan var den där dagen för 61 år sedan. Leden har under århundraden varit en huvudled mellan centrala Södermanland och centrala Uppland. Regelbunden färjetrafik startade senast 1791.
 
Hjulsta färja var länge en symbol för det hopplösa livet för sörmändska och uppändska lantarbetare, statarna. En gång varje år tog de färjan i hopp om ett bättre liv på andra sidan. Men där var det lika eländigt, som på den sida sjön, som de senast kom från. Idag är bron en symbol för en försummad landsort i storstadskoncentrattionens tidevarv. Platsen ligge endast fem mil väser om den planerade Förbifart Stockholm.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0