Jätten Gluff-Gluff.
Vad jag har emot Mp är deras deras orealistiska energipolitik, deras likaså orealistiska föreställningar om ett "världsmedborgarskap", som i brist på stöd från andra länder bara ska gälla i Sverige. Samt deras tidigare agerande i järnvägsfrågor, när de har bidragit till att driva fram ofinansierade nybyggnadsprojekt, vilket har dränerat anslagen till underhåll av befintliga järnvägar. Men det är ju inte bara Mp:s fel att "ultranationalismen" (= det som bara gynnar den egna kommunen eller regionen) har firat triumfer. Dessutom verkar Mp har lärt sig av kritiken.
När Göran Persson var statsminister avgick en partikamrat till honom, Monika Andersson, från generaldirektör för Banverket i protest mot att regeringen försökte tvinga henne att börja bygga Citytunneln i Malmö utan att anlå några pengar. Infrastrukturminister Anna Johansson, S, talade i ett kort inslag i Agenda i söndags om svårigheterna att finansiera Förbifart Stockholm, som går löst på 27 miljarder. Projektet är stoppat tills vidare. Men det är ovisst om detta är en eftergift till Mp, eller beror på pengabrist. Tydligen ska regeringen försöka hitta nya finansiärer.
Ska kommuner och landsting i västra Mälardalen tvingas bidra till förbifarten också, kommer folk att avlida i sjukvårdsköerna i Örebro och Västmanlands län. De är ju redan medfinsiärer till Citytunneln i Stockholm. Varför ska hela tiden fattigare kommuner och landsting medfinansiera storstädernas expansionslusta? Är det inte samma sak med Västsvenska paketet?
Jag hoppas att Förbifarten stoppas för gott, och att de statliga pengarna, om de finns, används till följande:
1) Det behövs bättre utrustning till ubåtsjakt, så att vi säkert kan konstatera om det verkligen förekommer främmande ubåtstrafik i svenska vatten. Även så inte är fallet, kan det ju vara bra att veta detta säkert.
2) Essingeleden bör byggas ut så att det blir fyra körfält i båda riktningarna, mot i nuläget bara tre i norrgående rikting.
3) Hjulstabron på väg 55 mellan Enköping och Strängnäs bör ersättas med en tunnel under Mälaren. En ny och genare sträckning byggs mellan Hjulsta och Litslena öster om Enköping, vilket skulle ge avsevärt kortare körtider mellan södra Mälardalen och västra samt norra Storstockholm, vilket skulle avlasta genomfarterna inne i Stockholm.
4) Dubbelspårig järnväg (22 km) mellan Kolbäck och Valskog i västra Mälardalen, för bättre flyt mellan Stockholm och Örebro.
5) Ett nytt järnvägsspår i läget Stäket Rotebro, c.a 8 km, byggs mellan Västeråsbanan och Uppsalabanan, för bättre framkomlighet för Arlandatågen på den sistnämnda banan. När pågående utbyggnad till fyra spår på Västeråsbanan söder om Stäket är färdig kommer denna bana att ha bra med överkapacitet.
6) Att Arlanda inte skulle ha kapacitet att husera Bromma-flyget är rena dumheterna. Men om så behövs kan ju några hundra miljoner reserveras för ytterligare satsningar på terminaler och flygledning.
Tänk vad mycket man kan få för pengarna, om inte allting ska styras av välbetalda lobbyister, som alltid deras ärenden som betalar mest, d.v.s. de stora företagen och de största kommunerna. De som bor grannar med Bromma flyggplats och lider svårt av flygbullret är ekonomiskt chanslösa mot diverse uppstickare i flygbranschen.! Eftersom Mp har rätt angående förbifarten och Bromma, ska Mp naturligtvis inte lämna regeringen nu, utan bör tvärtom skärpa miljöprofilen. De partier, som ska skämmas är de som påstått sig företträda den s.k. landsorten.