Klargörande angående svenskhet

Sångerskan Loreen Talhaoui, född i Åkersberga, osvensk enligt Sveriges riksdags andre vice talman.
Sångerskan Sofia Jannok, född i Gällivare, osvensk enligt Sveriges riksdags andre vice talman
 
 
 
Naturligtvis står jag för mina åsikter. Att jag tycker att en person med Björn Söders åsikter om vem som är svensk inte själv kan representera Sverige är ingen hemlighet. Jag har två gånger, senast i direkt anslutning till Nobelfesten, publicerat mitt inlägg om Alfred Nobel på denna blogg. Avslutningen lyder:
 
Jag har reflekterat över detta med nobelpriset, och faktumet att riksdagens andre vice talman inte har bjudits in till nobelfesten. Att bjuda in en person, som bl.a. har hånat sångerskan Loreen för att hon inte är av svensk härkomst, hade varit en skymf mot både Alfred Nobels minne och mot åtskilliga av pristagarna. Och mot det Sverige, som jag älskar.
 
Publicerat både 15 oktober 2014 samt 10 december 2014. Verkligen ingen hemlighet.
 
Till detta kommer hans uttalande, som publicerades i DN i söndags, att den norrländska urbefolkningen, samerna, inte skulle vara lika svenska som han själv, med sin skånska brytning. Tillkommer det verkligen nysvenskarna i den ena landsändan att underkänna ursvenskarna i den andra landsändan?
 
Jag läser norrländska tidningar när jag kommer åt, och har då uppmärksammat att SD-ledningen under valturné i Norrland har utmålat samerna som ett främmande folkslag samt har utnyttjat konflikter mellan samer och skogsbrukare samt försökt utså splittring mellan samer och övriga norrlänningar.
 
Det är samma typ av koloniala fasoner, som när regeringen i Washington tog indianernas mark, så att de fick svårt att livnära sig på den mark de fick ha kvar. Vilket ledde till konflikter mellan olika indianstammar, så att de kom i krig med varandra, med följd att den ena eller andra stammen lierade sig med de vita.
 
Är konflikterna mellan samer och s.k svenskar verkligen en konflikt mellan två olika nationer, där vi övriga svenskar självklart ska stödja den svenska nationen mot den samiska? Eller helt enkelt en konflikt mellan två olika näringar, rennäringen och skogsbruket, med oklara juridiska inslag om ägande- bruknings- och betesrätt?
 
Med inställningen att "svenska lagar och regler" ska gälla för alla och överallt. är det bara för samerna att underkasta sig de sverigedemokratiska diktaten.
 
Nej, så enkelt är det sannerligen inte. SD har ett helt perverst nationalitetsbegrepp, som kanske inte riktigt tydligt framgår av partiets programskrifter. Men desto mer av ledande partiföreträdares uttalanden och framför allt handlingar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0