På låg höjd?
Två ryska jaktplan av typen SU-27, som uppges användas för signalspaning över Östersjön.
Som ett led i det pågående kalla kriget mellan EU och Ryssland, har den ryska ambassadören i i Stockholm kallats upp till Utrikesdepartementet för att motta en protest mot att ett ryckt signalspaningsplan "varit nära att kollidera" med ett SAS plan, som startat från den danska flygplatsen Kastrup och vikit av söderut. Det är väl den danska regeringen, som borde protestera? SAS-planet var ju inte ens på väg till Sverige. Men det ryska planet hade observerats av svensk militär radar. Men inte av dansk??!
Nog är det väl märkligt att en stor civil flygplats inte har fullständig kontroll över allt som rör sig i luftrummet i dess omedelbara närhet, utan man måste lita till ett annat lands militära övervakning av luftrummet? Undrar för resten vilken typ av radar man har på Kastrup, som förmår skilja mellan civila och militära ekon och filtrerar bort de militära ekona.
Hur kunde man för resten veta vilken typ av flygplan det var, när det flög med avstängd transponder? Det är ju med en sådan, som flygplan identifierar sig. Är transpondern avstängd, måste identifiering ske manuellt, antingen från marken eller från ett annat flygplan. Det är en huvuduppgift för den svenska Flygvapnet i fredstid. Det hade FV missat häromåret, när ryskt stridsflyg övade anfall mot svenska städer. Så nu vill man väl visa att man är alert.
För att veta om det verkligen var någon kollisionsrisk.måste man veta om de flög på samma höjd. Jag föreställer mig att ett signalspaningsnplan flyger högt för att kunna spana på mål långt borta. Detta beror på jordens krökning. Från svensk markbaserad radar kan man se in i Ryssland, men bara på mycket hög höjd. Omvänt gäller naturligtvis också.
Markbaserade anläggningar på ryskt territorium förslår inte långt. Gemom flygningar i det internationella luftrummet över södra Östersjön kan ryssarna utvidga sitt bevakningsomräde högsta avsevärt.
Kommentarer
Trackback