Den kommentaren kan jag tyvärr inte publicera

Jag har fått en kommentar om ett otäckt och relativt komplicerat fall av mobbning på en arbetsplats, med detaljer som skulle göra det ganska lätt för personer som känner till förhållandena att identifiera arbetsplatsen. Både företagets namn och adress och mobbarnas namn anges i kommentaren. Om jag skulle publicera detta finns en risk att jag kan åtalas för förtal. Bloggägaren är alltid ansvarig för vad som skrivs på hans blogg, även om någon annan har skrivit. Det enda råd jag kan ge skribenten är att försöka få publicering i en tidning. Journalister har som ett yrkesprivilegium att de aldrig kan åtalas för vad en tidning publicerar, och det gäller även  insändarskribenter. . Tidningens ansvarige utgivare kan åtalas, men har hundra gånger större chans att bli frikänd i en domstol än en enskild bloggare. Olika lagar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0