Andrepiloten: Massmördare eller syndabock?

Efter flera dagars sökande har man hittat boxen med flygdata. Media har rapporterat att flygdata bekräftar att andrepiloten medvetet kraschat planet. Han ska då bl.a. ha ändrat inställningen av flyghöjden och ökat farten. Detta är emellertid inga nya uppgifter. Både flyghöjd och hastighet kan avläsas på radar. Det är mycket sannolikt att hastigheten ökar vid minskning av flyghöjden, om inte motorerna slås av. Den franska åklagaren, som reda första dagen uttalade sig på detta sätt, torde ha fått uppgifterna från, den radarstation, som följde planet, tills det försvann från radarskärmen. Jag tycker det är märkligt att en åklagare uttalar sig, eftersom den enda, som har utpekats som misstänkt inte är i livet. Det finns ingen att åtala. Om flygbolaget har gjort något fel, måste väl vara en uppgift för tysk åklagare att utreda.
 
Den tyska åklagaren borde i så fall också utreda om någon läkare är indirekt vållande till olyckan genom att ordinera en farlig medicin. Men läkaren kanske klarar sig från ansvar, genom att han / hon hade sjukskrivit andrepiloten? Var orsaken till denna sjukskrivning sjukdomen eller medicinbiverkningarna? Här har emellertid den tyska åklagaren uttalat sig märkligt. Han / hon försöker tydligen leda i bevis att andrepiloten led av en depression och därför medvetet kraschade planet. Man har gjort en del fynd i hans dator, vilket skulle kunna tyda på de. Resonemanget går ut på att han var deprimerad för att han led av en ögonsjukdom, som skulle kunna sätta stopp på hans pilotkarriär. En källa menar dock att detta skulle vara en obefogad rädsla.
 
Vad som inte nämns är att vissa läkare behandlar en viss ögonsjukdom med antidepressiva medel. Läkemedesindustrin hittar på nya användningsområden för sina produkter. Profitjakten känner inga gränser! Men det är alls inte otänkbart att otänkbart att psykiatriska mediciner kan lindra vissa ögonbesvär (glaukom). Men är detta verkligen bästa medicin för den åkomman? Både glaukom och medicinen (genom "överkorrigering"?) kan orsaka allvarliga synstörningar.
 
Tekniskt fel får inte heller uteslutas. Under de senaste 25 åren har det inträffat minst sex "oförklarliga" flygolyckor. som liknar denna, då man har tappat flyghöjd och kraschat. Ingen vet vad som hände med det malaysiska planet som försvann över Stilla Havet för ett år sedan. Vi vet inte heller med säkerhet vad som hände med det malaysiska planet, som störtade i östra Ukraina 17 juli förra året. Det fanns tre andra passagerarflygplan i samma område och det förolyckade planet hade fått order att gå upp på högre höjd för att undvika kollision, men hade av någon anledning inte gjort detta, eventuellt p.g.a dåligt väder (åska)..
 
Det finns två tänkbara förklaringar: Antingen ett tekniskt fel, som gjort att planet kollapsat, eller att det har blivit beskjutet. En mängd små hål på vrakdelarna tyder på att planet har träffats av en mängd små projektiler.. Men det har inte kunnat ledas i bevis att planet verkligen blev nedskjutet, även om de hypotesen framstår som den mest sannolika. Den ukrainska armén inledde ett stort anfall mot de s.k. proryska rebellerna dagen före, men flyghöjden 10.000 m och däröver ansågs säker.
 
Bevisar detta att kraschen var avsiktlig? Den franske åklagaren vill få oss att tro det.
 
,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0