Exans problem med ansiktsboken

Jag hade tänkt skriva något utförligt om den förfärliga ansiktsboken. Den är som en bäckfisk som snärjer folk med sina tentaklar samt utsår splittring och fiendskap. Under de gångna fem åren hade exan ständiga problem med att uppge civilstånd på ansiktboken. Förlovad, icke förlovad, förlovad, icke förlovad... Nu verkar skivan ha hakat upp sig. Icke, icke, icke... Ansiktsboken har blivit en ersättning för det verkliga livet, stereotypt, overkligt. I stället för att träffas. Och det perfekta plågoredskapet för mobbare. Jag har tagit bort dig från ansiktsboken.
 
Jag hade inte en aning om att jag hade ett konto på ansiktsboken. Har någon annan startat ett konto i mitt namn? Eller har någon annan startat ett konto i sitt eget namn, men sedan inte använt det? Eller har jag startat det själv och glömt vad jag gjort, kanske när den här datorn var nyinkäpt och det fanns en massa"verktyg" att utforska? Exan skrev in någonting på "mitt" ansiktsbok-konto, och ville att jag skulle visa. Svartsjuka! Men jag hade ju inget lösenord! Jag visste inte då hur lätt det är att skaffa ett lösenord. Man får en förfrågan "Någon har begärt ett nytt lösenord. Är det inte du, kontakta oss omedelbart".
 
Det verkar som om vem som helst kan få lösenordet till vilket ansiktsbok-konto som helst, om man bara känner till den personens epost-adress, och sedan ändra lösenordet, och sedan kan man skriva vad som helst i den personens namn utan att den kan göra något. Såvida inte den personen också har kommit på hur lätt det är att få lösenord till sitt eget eller någon annans ansiktsbok-konto.
 
Men företaget Facebook har ju fått mycket kritik för bristande säkerhet inklusivet bristande rättssäkerhet för användarna. Blir det en tvist med företaget, får man stämma detsamma inför en ameriknsk domstol med extremt företagsvänliga lagar. Nej, jag ville verkligen inte ha med detta företag, som man hört så mycket alarmerande om. Exan blev med tiden alltmer misstänksam och beskyllde mig för ett hemligt liv på aniktsboken.
 
Kanske ville hon från början att jag skulle börja umgås med hennes anhöriga på ansiktsboken. Men varför kunde vi inte träffas i verkliga livet?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0