Många problem

Jag har inte kunnat skriva på bloggen under några dagar, eftersom det är trassel med internet. Det har poppat upp en massa oönskad reklam hela tiden. Vissa funktioner på blogge saknas fortfarande, exempelvis kursivering. Den stora nyheten just nu är att 22 pingstpastorer tror att det finns ett helvete. Varför skulle inte det finnas? Om vi "avskaffar" den onda makten i tillvaron blir så mycket helt obegripligt. Jag har skrivit om flygkraschen i Alperna för tre veckor sedan och syndabocksjakten. Fortfarande vet ingen levande människa vad kraschen berodde på. Hypotesen att andrepiloten kraschade planet avsiktligt är precis lika sannolikt eller osannolikt som ett tekniskt fel. För några år sedan såg jag en film om "oförklarliga" flygolyckor. När man pyzzlade ihop alla tusentals vrakspillrorna, vilket tog ett par år, upptäcke man att något inte stämde med ett foto av flygplanet före kraschen. När man undersökte saken närmare upptäckte man en felaktig lagning. Sedan djävulen och helvetet "avskaffats" har *"sjukdomen" blivit förklaring till allt. Under slutet av 1990-talet läste jag en DN-artikel, som var skriven en av de då mest hyllade psykdoktorerna, som fördelen med att skylla våldsdåd på att gärningsmannen varit "sjuk". Utan denna "förklaringsmodell" skulle vi bli tvunga att "återinföra" helvetet, och det skulle ju inte vara roligt för de anhöriga till gärningsmannen, att höra att denne hade varit besatt av onda andar. Någon tid senare läste jag om en patient, som hade rymt från rättssyk i Växjö och huggit en liten flicka med en yxa. Han hade av sin ordinarie läkare diagnosticirats för en lindrig psykisk störning till följd av allvarlig mobbning, som han varit utsatt för. Han hade sedan kommit i klorna på DN-artikelförfattaren och av denne diagnosticerats lida av en synnerligen allvarlig psykiskt störning och blivit tvångsmedicinerad (det blir alla patienter i rättspsyk) med tunga psykatriska droger. Som kan ha varit orsak till yxdådet. Men det får vi aldrig veta. Läkarna skyddar varandra. Det mest troliga är faktiskt att djävulen var orsak till dådet. I en läkares gestalt. Jag tror att denne läkare sedermera har blivit professor och att Kristdemokraterna i ett landsting haft något att göra med denna befordran.Detta parti uppför sig som flera av dess sjukvårdspolitiker vore köpta av läkemedelsindustrin. Sedan måste jag säga att det ständiga ältandet om homosexualiteten är en synd drar uppmärksamheten från den låmgt viktigare diskussionen om syndens natur samt djävulens och helvetets existens,. Finns det inte måste människor schavottera som syndabockar. För andra människor måste ju till varje pris ha ett svar på frågan "Varför?". Själv tror jag att alla människor är syndare och alltså att det inte finns några syndfria människor. Med undantag för Jesus, men har var ju Gud "kommen i köttet". Om det funnes vanliga människor, som är fria från synd, så skulle ju Jesu lidande och död samt segern över döden genom uppståndelsen varit meningslösa. Människorna skulle ju kunna frälsa sig själva, om de bara velat. Olycksplanet var datoriserat. Det var den första helt datoriserade flygplantypen. Och min dator har inte lytt mina kommanden på grund av oönska reklam har lagt beslag på datorns ram-minne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0