Dynamitgubbens giftiga arv

Jag har fått en ny kommentar till inlägget Nobeldagen, som jag publicerade i december. Berättelsen om Alfred Nobel är oerhört intressant. Berättelsen om hans eftermäle är lika intressant. Medan han levde kallades han "dödens köpman". Han tjänade massvis med pengar på krig. Kring själva nobelpriset har det funnits en del skandaler, som effektvt har sopats under mattan.
 
Att en kapitalplacering i Nobels företag inte skulle kallas en etisk investering idag - inte ens under Nobels egen livstid - är uppenbart. Kommentaren innehåller uppgifter, som jag inte tidigare känt till, och jag kan självfallet inte gå i god för att de stämmer. Men om de gör det, så är det alarmerande. Därför publierar jag kommentaren separat här. Nya kommentarer i ämnet är välkomna!
 
"I dag hade knappast Nobels företag platsat bland etiska investeringar. Området vid Vinterviken där Nobels fabrik var verksam fram till 1920-talet innehåller att arv i form av stora mängder gifter. Stadsmuseet skall i vår hålla vandringar med titeln "Dynamitgubbens giftiga arv"
Samtidigt vill Nobelstiftelsen genom ett särskilt bildat bolag bygga ett enormt Nobel-center på Blasieholmen i Stockholm. Det kulturhistoriska maritima arvet på platsen ska rivas, tullhuset från 1876 och de numera unika hamnmagasinen från 1910. Därefter ska hela tomten schaktas bort ner till nio meter och alla massor fraktas bort genom staden. Grundvattnet ska ledas bort. Hela stadsbilden förändras och nationalmuseum skyms. H&M sponsrar genom stiftelse. Kanske det vore mer hedervärt att städa upp i Vinterviken - något som det inte finns kommunala medel till utan Stockholms stad måste söka statsbidrag. Barn kan bada vid stranden av Vinterviken utan risk - förutsatt att de inte nuddar botten.
https://www.facebook.com/bevarablasieholmen"
 
Har hittat en debattartikel om Blasieholmen, vilken bekräftar det som står i ovanstående kommentar från en av mina läsare:
 
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/stora-varden-star-pa-spel-pa-blasieholmen_3935588.svd
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0