Upplysandel Eller: konsten att skala en lök, del 2.

Den person som först skrev på sin blogg att det är fel att "upprepat få lov att håna och avbilda Muhammed" och sedan ansåg sig utsatt för nedgörande kritik för att jag har avslöjat att just det är vad SD-kuriren har gjort, har nu tagit bort det senare inlägget från sin blogg. Det är bra att vederbörande står fast vi sin första åsikt, och att jag inte alls har gjort ner den åsikten. För vad SD-kuriren hade gjort var ju att ha upprepat Jyllands-Postens tilltag att utlysa en teckningstävling, där motivet skulle vara nidbilder av profeten Muhammed. 
 
Det är verkligen ingen nedgörande kritik att jag håller med någon i sak. Att sedan vederbörande inte känt till vad SD-kuriren och dess chefredaktör haft för sig, är en annan sak och fullt ursäktligt. Det är ingen skam att bli lurad av en uppsnofsad fasad. Men den som en gång har blivit det, har kanske en viss skyldighet att varna anda? Själv trodde jag under året, när det begav sig, att det var ett utslag av övergående omdömeslöshet, typ pojkstreck. Det kom att dröja drygt ett år innan jag upptäckte hur fel jag hade på den punkten. Det var när jag hade skickat ett mejl med texten "Vem vill ha en jugoslavisering av Sverige" (vilket syftade på inbördeskriget mellan olika folkgrupper i ex-Jugosalvien under början av 1990-talet), som jag började förstå. Reaktionen mot kritiken mot vad jag då trodde vara en ensam virrpanna inom ett SD, som påstod sig ha kastat ut nazismen, var inte precis mild.
 
Vem som vill ha en "jugoslavisering" av Sverige framgick alldeles tydligt av Agenda-debatten i söndags mellan Mona Sahlin och SD-kurirens chefredaktör Rickard Jomshof. Att Mona Sahlin därefter har uttalats sig väldigt negativt om Jomshof i någon intervju, kan möjligen ha varit stötande för någon som har uppfattat denne som en gentleman och tyckt att han ska omnämnas som en sådan. Jodå, i denna förvirringens tid kan man visst vara medlem i, rösta på eller sympatisera med rasistiska partier utan att själv vara rasist.
 
Mitt budskap med liknelsen skala en lök handlar just om hur man ska bekämpa extremismen. På båda sidor.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0