Puh!

Hon fortsätter att anklaga mig för att sprida lögner om henne. En lögn är en medveten osanning. Annars är det ett oriktigt påstående. Jag har hittat ett stycke på hennes blogg, vilket jag inte sett tidgare. Tillskrivet i efterhand? Det lyder: Ett avskedande innebär att den anställde mycket grovt har förbrutit sig mot arbetsgivaren. Den anställde får då med omedelbar verkan lämna jobbet och får ingen lön. Det kan vara svårt att få a-kassa om man själv har orsakat att man är utan jobb. Enligt lagen får ett avskedande endast grundas på att arbestagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren. Det behöver inte vara någon direkt "förbrytelse". Men en grov förbrytelse är förstås ett grovt åsidosättande av sina åligganden. Men kan man inte vara avskedad utan att ha gjort något fel alls gentemot arbetsgivaren? Jodå, se vad som står i lagen. Om den som har mottagit ett besked om avskedande vill ogiltigförklara avsedandet ska han underrätta arbetsgivaren om detta inom viss tid. Gör han inte det, är han avskedad trots att laga grund saknas. Om man på grund av okunnighet om vad som egentligen har hänt (eller har glömt vad men fått veta) säger att någon har blivit avskedad har man därmed inte sagt att personen i fråga har gjort sig skyldig till grov förbrytelse eller grovt åsidosättande. Personen kan vara helt oskyldig, men har missat att man måste yrka ogiltigförklaring i rätt tid. Om personen i fråga har yrkat ogiltigförklaring i rätt tid (och ogiltigfrklaringen inte ogillas Arbetsdomstolen) så fullföljs alltså inte avskedandet och har personen har de facto inte blivit avkedad, även om personen skiljs från anställningen på annat sätt eller slutar frivilligt, så har hon givietvis inte blivit avskedad. Men det är ändå en strid om ordval. Det korrekta ordvalet torde vara att hon har mittagit ett olagligt besked om avskedande. I vardagligt tal skulle man nog ändå säga "blivit avskedad", men denna forumlering kan ge upphov till grova missförstånd. Men varför har hon då inte förklarat detta för mig och begärt att jag skulle rätta till oklarheten? I stället tar hon till rena hämndaktioner för att framställa mig som en dålig människa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0