Det handlar inte om MIG


Nejdå, det är inte alls så, att hela vindkraftparken har börjat brinna. Bilden visar vindkraftens påverkan på klimatet. Stora vindkraftparker under inflygningslederna till flygplatser ökar risken för flygolyckor. Hittade bilden i en artikel om flygolyckor. Detta förklarar kanske också varför den svenska försvarsmakten vill ha vindkraftparker i närheten av sina militära flygplatser. Det är inte så att flygplanen flyger så lågt så att de krockar med vindkraftverken. Molnen breder ut sig på både bredden och höjden.
 
Å andra sidan skulle kanske stora vindkraftarker i Östersjön kunna fungera som dimridåer, som stoppar ryssen? Havsbaserade vindkaftparker är annars rena nippran. Det samlade energiutbytet blir sämre jämfört med solitärt placerade vindkraftverk på land. Men en solitär placering kräver många mil extra ledningar, oavsett om på land eller till sjöss. Havsplacering kräver fundament under vattenytan. Hur påverkas vattenlivet och vattenströmmarna. Jodå, Göteborgs universitet driver forskningsprojekt om flytande vindkraftverk. Sådana skulle kunna göra nytta för syresättning av döda bottnar. Men för energiproduktion?
 
Vindkraftlobbyn vill inte ha någon forskning om vindkraftens klimatpåverkan, och därför har vi få fakta om det. Så "oberoende" är våra universitet från politiska och kommersiella krafter. Att vindkraften påverkar det lokala klimatet syns ju tydligt på bilden. Men påverkas också det globala klimatet? Med tiotusentals stora vindkraftparker med hundratals kraftverk i varje, längs värdens alla kuster?
 
Enligt vad jag har lyckats få fram, så ökar nederbörden inom några mil inåt land, vilket borde bidra till fler översvämningar. Som en följd av detta torde nederbörden minska i kontinenternas inre, som redan i naturligt tillstånd har för lite nederbörd i förhållande till jordens bördighet, så att man inte kan få maximala skördar år efter år.
 
Konstbevattning från floder är en möjlighet, så länge inte floderna har torkat ut. Men allt flodvatten innehåller små mängder salt, som efter långvarig konstbevattning gör jordarna sterila. Flera av Mellanösterns ökenområden har en gång i tiden varit bördig, konstbevattnad jordbruskmark. Underjordiska brunnar och kanaler finns fortarande kvar, exempelvis på den arabiska halvön. Det var här vindkraften började, som vinddrivna pumpar. Så spreds väderkvarnarna till Europa med islam. Men i våra nederbördsrika trakter användes de för att mala säd.
 
Det var också så den moderna elproducerande vindkraften började, för att driva eldrivna pumpar, som fyllde vattencisterner på bondgårdar. Cisterna fylldes när det blåste. Feltänket nu är att man tror att vindkraften duger för kontinuerlig eller efterfrågestyrd elproduktion. Och att vindkraft inte har någon klimatpåverkan alls.
 
Den andra bloggaren försäkrar envist att hennes inlägg inte handlar om mig. Så jag tar inte åt mig av hennes senaste skriverier.
 
Jag har skrivit om dem tidigare, de där personerna i bloggvärlden som mal samma saker om och om igen. Ibland måste man undra om de är masochister för de utstår ibland en hög mobbare, som pucklar på dem så fort de skriver något.
 
Hur många dubbelgångare har jag egentligen i bloggvärlden? Hon försäkrar gång på gång att hon inte är ett dugg intresserad av mig, men har stehård koll på allt jag skriver! Nej, det handlar inte om mig, utan om gamla älskare. Det är så klart sorgligt, när man inte har haft kontakt med någon under flera år, och plötsligt får veta att telefonabbonnemanget har upphört. Tänk om detta blogginlägg skulle bli det sista i mitt liv.
 
Antingen har hon inte tänkt så långt, eller också låtsas hon. Därför forsätter jag att mala om den farliga vindkraften. Alltid retar det någon. Men nej, det handlar inte om mig.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0