Härdsmälta under bar himmel i Skottland

100 metre tall wind turbine catches fire in hurricane-force winds at Ardrossan, North Ayrshire, Scotland, in 2011.Wind turbines may catch on fire ten times more often than is publicly reported, putting nearby properties at risk and casting doubt on their green credentials, researchers have warned.(The Telegraph).
 
Årligen inträffar ungefär 12 kända härdsmältor i vindkraftverk, men den vindkraftvänliga svenska jouirnalistkåren skyddar oss effektivt från denna skadliga information. Nyligen rapporterade dock lokalpressen att polisen hade spärrat av ett stort markområde kring ett vindkrafverk i västra Blekinge, sedan detta börjat skena, vilket är ett förstadium till överhettning i turbinhuset.. Har den svenska räddningstjänsten någon som helst beredskap för svåra vindkraftolyckor? Det var en liten gnista från en skogsmaskin, som startade den stora skogsbranden i Västmanaland i somras. Det var ytterst nära att man tvingades evakuera Norbergs tätort med c:a 5.000 invåndare flera mil från platsen där branden startade.
 
– Under mina tio år har jag aldrig hört talas om något liknande i Sverige. Däremot har man ju hört talas om extremfall från utlandet där vingarna bryts av och flyger ett hundratal meter, berättade räddningsledaren i västra Blekinge om katastroftillbudet 2 januari 2015. Var det verkligen första gången något liknande hände i Sverige?
 
Kärnkraften är farlig för att det finns en fungerande räddningsorganisation kring kärnkraftverken, säger kärnkraftmotståndarna. Vindkraften är alltså säker för att det inte finns någon särskilt räddningsorganisation, inte ens nödkylning, enligt samma logik. Så enkelt. Lägg ner brandkåren, så¨brinner det inte.
.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sebastian Ekdahl

Vadå härdsmälta i vindkraft? Förklara hur det tillkommer i vindkraft eftersom iallafall jag vet bara om att det kan hända i kärnkraft

2018-02-08 @ 14:16:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0