Den svenska godheten satt på prov

Inte ens efter fredagens hemska händelser kan svenska politiker avhålla sig från att blåsa upp den svenska godheten som bättre än alla andras. Jag skriver den svenska godheten, inte svenskarnas godhet. För visst var den överväldigande majoriteten av de personer, som öppnade sina hjärtan och sina hem under fredagskvällen, etniska svenskar. Åtminstone att döma av medias rapportering. Det märkliga är att det folkslag, som våra politiker och journalister nu öser beröm över, av samma politiker och journalister brukar anklagas för rasism. 
 
Och hur många främmande människor med orientaliskt utseende, och dessutom iklädda hijab (den muslimska slöjan), om hon dessutom hade sällskap med sin man, erböjds en sängplats. Om jag skulle skriva att jag skulle inte erbjuda sängplats åt sådana personer, om jag hade haft en stor lägenhet i centrala Stockholm, så skulle det inte dröja innan jag skulle utpekas som rasist av någon f.d. kommunist inom journalistkåren. Så det skriver jag inte. Naturligtvis skulle jag, som alla andra godhjärtade svenskar, erbjuda sängplatser åt ett helt gäng skäggiga imamer med vidhängande väl påklädda fruar,  som bevistat fredagsbönen i Stora moskén i Stockholm. Det svenska godhets-hyckleriet kräver att jag skriver detta, och nu är det gjort. 
 
Därmed kan sägas att den svenska godheten sattes på prov och klarade inte provet. Omtanken sträckte sig inte längre än till andra svenskar, företrädesvid de som bodde i Stockholmstrakten och hade någorlunda god kännedom om staden och var man skulle söka hjälp. Själv skulle jag p.g.a. ålder och ett visst rörelsehinder inge kunnat gå hela vägen till mina anhöriga, men jag kunde dock ringa och be att bli hämtad. Om jag inte redan hade fått skjuts av någon för mig okänd hjälpare. Ändå känner jag en lätt panik vid tanken. Får det verkligen gå till så här, att man stänger inne tusentals människor, som bara vill komma hem eller till något annat resmål, i en storstad där en livsfarlig terrorist just har tagit livet av fyra människor och skadat femton?
 
En engelsman i min egen ålder intervjudes på Stockholms centralstation vid 5-tiden i lördags morse. Han berättade att han skulle ha åkt till Göteborg vid 16-tiden i fredags, och nu hade fått plats på ett tåg, som skulle gå 11,25 och komma fram först efter fem timmar. Det var inget snabbråg.  Han skulle alltså komma fram drygt 24 timmar senare än planerat. Detta är en komplett skandal, som återigen visar att Trafikverket måste fråntas ansvaret för våra järnvägar. Trafikverket visar aldrig något samhällsansvar, vad gäller tågtrafiken. 
 
Ett par från Sri Lanka, som efter en lång resa kommit till Arlanda och skulle fortsätta med tåg till Göteborg, fick tillbringa natten på Stockholms central. sedan de blivit utkörda från ett hotell i närheten. En annan utlänning klagade på att han fått betala "oerhört mycket" för ett hotellrum. Så här behandlar man inte människor, och skulden måste i viss mån läggas på polisen, men i ännu högre grad på Trafikverket och Stockholms stad, som hade öppnat övernattningsställen i närheten av Centralstationen, men tydligen bara för svenskar. 
 
Särskilt märkligt är det, när de stockholmska myndigheterna skryter med att de har övat sådana här situationer. Hur kan man vid en sådan övning glömma alla turister och andra utlänningar? Sverige har skämt ut sig inför hela världen. Men den hårt kritiserade rikspolischefen missade förstås inte chansen att visa upp sig som effektiv och sammanbiten, som en konstapel Kling eller Klang. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0