Inget nytt på könskampfronten från gamla rödstrumpor

 
 
 Mrs skrev för någon vecka sedan på sin blogg om ett par äldre herrar, som har pucklat p varandra  med samma argument under fler år, om och om igen:
 
Karl (fingerat namn)  håller ståndaktigt fast och rapar samma saker om och om igen- och får samma svar om och om igen. Karls ålder känner jag, och jag misstänker att jag känner någon/några andras. Så klart att de är senila! Så pinsamt! 
 
Men hur är det med Mrs själv? Nej, jag påstår inte att hon är senil. Det är hon inte. Men det är inte bara män, som kan bli gaggiga på äldre dar. Det är samma visa om könskampen, som hon fick höra från några S-kvinnor som knackade dörr i den fashionabla förorten under sent 60-tal /tidigt 70-tal. Det var ju inte precis rätta platsen att tala om den utsugna arbetarklassen, men däremot om de förtryckta medelklasskvinnorna. 
 
Och det upprepas hela tiden. På sin blogg har hon avslöjat att hennes dagboksanteckningar från våra sju år är fulla av "Bråk om" och att det har alltid handlat om makt. 
 
Det handlar om en otrolig machokultur och om ett inkräktande på mitt revir, för det är väl mitt hem? Där måste jag väl ha bestämmanderätten!
 
Men, som det heter, så kan man inte både äta upp kakan och ha den kvar. Jag är ingen älskare, som kommer och gör sitt jobb och är nöjd om han får betalt för inbokad tid, även om besöket blev mycket kortare än så.  En dag i februari fick jag nog och åkte hem. 
 
Det kan hon fortfarande inte förstå. Nej, hon är inte senil, men hetsar upp sig för minsta småsak, och har sedan glömt vad hon själv har sagt. I början av vår bekantskap kunde hon skriva fyra svavelosande mejl met hätska anklagelser, och ringde sedan och var väldigt generad och uppmanade mig att inte läsa mejlen. 
 
Det är kanske inget fel att ha ett hett temperament, men ...Om bara utbrotten går över lika fort som de kom. Det gör de inte längre.
 
Det räcker att ha en annan åsikt än hon, eller att föreslå något, så är det "machokultur". Hon är kanske van med män, som bestämmer själva utan att ens fråga? Nu vill hon bestämma utan att fråga. Det omvända könsförtrycket. 
 
Exempel på att jag har inkräktat på hennes revir: 
 
Vem bestämmer om jag ska kasta min gamla TV? Vem bestämmer om jag ska byta min värmepanna? Vem bestämmer vilka träd och buskar jag ska ha i min trädgård?Jodå, tack för träd och buskar,som jag fick, i alla fall!
 
1. Hon hade själv bestämt att vi skulle åka ner till återvinningstationen med hennes gamla TV, som inte kunde  användas längre,. sedan det analoga nätet hade släckts ner. Hon hade själv driagit fram den tilll altandörren och bett mig att bära ut den till bilen. Det var en hel del jobb med detta, när hon plötsligt ändrade sig och ville behålla den gamal TV:n som något slags museiföremål.
 
2. Hon hade sett att grannar hade bytt värmepanna och var nervös för att det var något fel på hennes egen. Men det var inget fel på hennes värmepanna och förmodlgen inte heller på grannarnas, förutom att de saknade intag från värmeväxlare, som de skaffat sig. Själv är hon stenhård motståndare till värmeväxlare, och varför skulle hon då byta värmedpanna. . En helt onödig utgift på c:a 30.000 kr, som inte skulle ge någon besparing alls. Nu har hon dessutom haft besök av rörmokare, som har konstaterat att det är inget fel på värmepannan. Beslutet att inte byta är hennes eget. 
 
3. Jodå, jag hade köpt nya träd och buskar med mina pengar), men de har inte tagit sig trots markberedning, vattning och gödsling. Efter att ha prövat allt, återstår bara att ett stort träd i närheten suger upp allt vatten och växtnäring. En lösning kunde vara att ersätta det stora trädet, med ett nytt träd av samma sort. Det finns flera på tomten, som har självsåtts med frön från det stora trädet  Arbete och pengar bortkastade! 
 
På grund av könskamp!
 
Till råga på allt envisas denna människa med att stödja ett seniorförbund, som har ett familjeideal typ pappa, mamma, barn, när hennes griller om könsmaktordningen att karlar är troll som ska utrotas passar bättre hos Gudrun Schymans extremfeminister.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0