Påfluget

Nyöppnandet av bloggen fick en bättre start än vad jag räknat med. Fem läsare redan första dagen. Men det var förfärlig reklam. Måste jag betala för att slippa den? Jag har under förra året köpt en del kläder på nätet och har nyligen sökt efter något som kallas "gubbkeps" - en huvudbonad för män, vilken var modern gör femtio år sedan. Samma firma säljer tydligen damunderkläder. Men jag har ju ingen att köpa sådana till, i varje fall inte de minimala storlekarna. Men finns det inte något som heter "gumstorlekar"? I förra veckan var jag på födelsedagsfirande hos en "gumma". Hon fiick en mössa från mig, i "gumstorlek". Faktiskt väldigt snygg på henne. Med på firandet var en annan "gumma", som var direkt påflugen med rena korsförhöret av mig, var jag bor, hur jag har hamnat där och var jag har bott förut. När hon då - i brist på svar från mig (?) - övergick till att säga att hon själv har bott i Pipersholm (fingerat ortsnamn) råkade jag nämna, för att lätta upp stämningen att jag har bott i närmaste större tätort,.som vi kan kalla Storköping. Men det skulle jag inte ha sagt. En ny skur av frågor, 'var i Storköping? Nej inte i själva Storköping, utan utanför. Var utanför. Jag funderade på om jag skulle svara Dånhammar, som inte är någon särskilt exakt ortsangivelse. I julas åkte jag med en buss, där man sitter mitt emot varandra, som på ett tåg. Mitt emot mig satt en äldre dam, ungefär tio år yngre än jag, som berättade att hon hade åkt långt och kommit med samma tåg som jag, innan hon hade bytt till buss. Det visade sig att hon bodde i en större stad, där jag har bott en gång i tiden. Och att vi hade bott i samma hus i den staden, men inte samtidigt. Nu bor hon mitt emot ett av stadens mer kända historiska minnesmärken. Exakt var, sa hon inte, och jag frågade inte heller. Det var ett otvunget samtal, utan utfrågningar, men där oväntade sammanträffanden gav nya samtalsämnen. När hon började lämna ut lite för mycket om sig själv, till exempel att hon var på väg till sin son för att slippa vara ensam under julen, berättade jag att jag var på väg till min "gumma", för att hon inte skulle hoppas på något. Lm jag inte hade haft "gumman", hade kanske detta oplanerade och oväntade möte blivit början på någonting. Men det kan jag ju inte veta. Jag gillar inte påflugna människor, och man får faktiskt veta mycket mer om andra genom att inte vara så påflugen. Detta är alltså min personliga blogg. I morgon skriver jag kanske på min nyöppnade politiska blogg, som heter motdrevet.blogg.se. Jag har tänkt ta upp ett mycket kontroversieillt ämne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0