Trött på utlänningarnas ständiga "knullande".

Det handlar om förändringen av det svenska språket till ett rått och sexistiskt språk. Just nu rullar "me too"-hysterin på för fullt. Men till skillnad mot tidigare handlar det om att dölja att vissa män begår de grövsta övergreppen, genom att peka ut "alla män" som skyldiga. Därigenom blir ju de, som har begått gruppvåldtäkter och andra slag av överfallsvåldtäkter samt särskilt sadistiska våldtäkter en närmast försumbar minioritet. Kanske en promiille eller mindre av alla som har gjort sig skyldiga till någon form av olämpligt sexuellt beteende. Kanske bara ett oönskat kontaktförsök. 
 
Det är detta, som jag kallar "hysteri", att praktiskt taget vad som helst, kan utlösa sådana hatkampanjer. Somliga män (i och för sig oavsett ålder, men speciellt de unga och oerfarna) skulle nog behöva undervisning i hur man väcker en kvinnas uppmärksamhet och tar kontakt med kvinnor för eventuell bekatskap. Eller för "ev. äkt" som det brukade stå i gamla tiders äktenskapsannonser. I en TV-debatt tycket en av feministerna att det borde vara kvinnornas uppgift att ta första kontakten. 
 
Det är lätt att hånle över ett sådant förslag. För tänk bara hur mänga kränkta män, vi skulle få. "Hon log mot mig med något sexigt i ögonvrån. Jag förstod ju inte då att jag utsattes för ett allvarligt övergrepp, men det förstår jag nu sedan lagen ändrades". De initativtagande kvinnorna skulle också få lära sig att tolka ett diskret nej, som ett NEJ.  Nu är det väl också så. att den som säger nej, inte vill säga det så tydligt och högjutt, så att den som får nobben, framstår som ratad inför alla kringstående. 
 
Jag menar verkligen inte att vi ska ha överseende med vissa sexuella övergrepp och kränkningar för att de är lindriga på en skala. Tvärtom. Vad jag ville framföra genom valet av rubrik, är att vi måste reagera även mot jämförelsevis lindriga övergrepp och kränkningarf. Det är naturlivtvis en stor skillnad mellan att säga "Jag ska knulla din morsa" och att våldta någons mor. Men det är inte ens acceptabelt att säga så, tycker jag. Det går inte att skylla på att det var inte så illa menat eller att det tillhör någons "kultur" att säga så.
 
Dels därför att det är ett inlindat hot i uttalandet. Och dels därför att det är en kränkning av alla som rådkar höra. Det är dessutom misshandel av det svenska språket, som före de senaste decenniernas invandring aldrig har avnänts på det sättet.Visst har hot kunnat sägas på svenska. Men det har varit antingen rakt på sak, vad som kan hända, eller genom olika former av omskrivningar, såsom "Annars kommer något otrevligt att hända". 
 
I de diskussioner jag haft idag om det språkliga förfallet, har jag okså sagt hur trött jag är på det ständiga "kunnallandet" i engelskspråkiga länder, med "fuck" i olika sammansättningar. I Sverige har vi gått från att knulla har varit något som man har gjort men inte sagt, till en benäming på någoting ganska romantiskt, till en benämning på någonting ganska avskyvärt. Verkligen inget kärlekens språk. Ett sexistiskt språk, som förnedrar den som tilltalas. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0