Värmeslag och åsknedslag

Förra söndagen kom det efterlängtade regnet. Värmeböljan hade känts på. Trots regnet var luften tryckande. Det var åska i luften, och jag somnade. När jag vaknade fungerade inte datorn. Åskan hade slagit ner i en elledning långt borta. Det  blev några dagar utan dator, tills jag köpte en ny. Jag hade sparade pengar. Jag hade ju lovat att bidra med 3.000 kr till motor- och kupévärmare till k kvinnans nya bil. För att hon inte ska bli sjuk och bilen inte rostangripen, och  vindrutan inte sönderskrapad. Så hade jag sparat lite pengar månad för månad.
 
Jag hade nog tänkt köpa en ny dator, men nu blev det tidigare än planerat. Det var skillnad mot när jag köpte dator förra gången. Det var frågor om allt för att logga in, och godkännanden hit och dit. Googles sekretesspoicy, som tydligen går ut på att man måste avinstallera en massa extratjänster, som en vanlig användare inte vill ha. Om man inte är en bedragare, som lurar pengar av folk, sedan de kommit över lösenorden till banken.
 
Varför kunde jag se mina senaste mobilstamtal på dataskärmen och vilka bankaffärerjag gjort med  mobilen? Jag var ju tvungen att flytta pengar med mobilen för att köpa en ny dagor, när den gamla inte fungerade. Google hade utan mitt tillstånd kopplat ihop "alla enheter" för att jag exempelvis ska kunna fortsätta på en annan enhet än den jag påbörjat samma aktivitet på. Med ett enda lösenord till allting. Toppen för kriminella. Så hela dagen igår fick jag använda till att avinstallera dessa oönskade extratjänster.
 
Bankerna varnar för att bdragare ringer och påstår att de är från banken eller polisen och frågar efter lösenord.Behövs inte alls.Polisen ska man inte lita på, när de åker runt och skjuter ihjäl folk, t.o.m.  deras egna hem. Att det var uppsåtligt  mord bevisas ju av att poliserna trodde att de hade rätt att skjuta "verkanseld", vilket är ett annat ord för att döda. Detta hände i Stockholm den 2 augusti. Den 20 juli sköt polisen ihjäl en man i Norrköpng i sitt eget hem, för att han skulle läkarundersökas. 
 
Varför skulle han läkarundersökas? Därför att någon trodde att han var psykiskt sjuk, vilket den skjutande polisen också måste ha trott. Jag har kollat upp flera fall, då poliser skjutit, d.v.s. mördat,  personer som de trott varit psykiskt sjuka. Vad lagen säger, är att svenska poliser inte har större rätt än vem som helst att döda. Men det tror de tydligen själva. 24 mars i år sköts en bilist av polis i centrala Örebro, när han skulle stoppas av polis, men backade från platsen. Han hittades senare döende flera kvarter bort. 
 
I det senaste fallet hade polisen troligen skjutit fel person. Någon hade ringt och känt sig hotad av en annan  person än den, som sköts. Hans enda brott var att han inte hade gjort som han blivit tillsagd, eftersom han inte förstod att det var "allvar". Han hade ju ett svårt handikapp, Dows syndrom, och var intellektuellt på en treårings nivå, enligt hans mor.
 
Det förelåg alltså ingen növärnssituation. I Sverige ska man dömas man till böter för ohörsamhet mot ordningsmakten, om man förstått vad det handlar om (vilket borde ha blivit domen för den dödade bilisten + påföljd för trafikbrott), däremot inte dödsstraff, som utdöms och verkställs av polis på plats. De skjutande poliserna i Sockholm utres nu för tjänstefel, trots att de borde utreedas för mord, alternativt dråp. De, som borde utredas för tjänstefel är ynkryggarna till åklagare.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0