Ryska försvarsmakten kan mycket mer än släcka bränder
Den ryska försvarsmakten har kapacitet nog att ockupera Gotland i ett nafs, innan förstärknigar ens hunnit fram till färjehamnarna på det svenska fastlandetlm. Ändå yrar liberala lokaltidningar i Sverige om att Sverige ska gå i krig mot Ryssland för att hjälpa NATO att slå tillbaka ryarnna om de skulle anfalla de bltiska småstaterna. Varför skulle Ryssland göra det? För att få tillgång till de baltiska Östersjö-hamnarna?
Jag hade hoppats få tag i bilder på den ryska jättehelikoptern MI 26 under bygget av den nya bron mellan Krim och det sydryska fastlandet. Med sina 19 km, som egentnlligen är två parallella broar (sammanlagt nästan 4 mil), en för järnväg och en för motorväg, Europas längsta. Fastän jag saknar bildbevis, är jag helt övertygad om att Mi 26 har använts för att frakta ut brodelar väganndes upp till 25 ton.Det tog bara tre år från byggstart till invingning, vilket är drygt halva tiden jämfört me Europas näst längsta bro, som är Öresundsbron.
Alla slags flygmaskiner med någon lastförmåga att tala om föbrukar stora mängder bränsle, och Mi 26 är konstruerat för att transportera 20 ton last lika långt som Sverige är långt. Genom att reducera mängden bränsle fås en ännu större lastförmåga än vad som officiellt medges. Att Mi 26 har en ännu stärre lastförmåga, än vad som uppgivits, vid flygning på kortare avstånd.år inte ens en militär hemlighet. Uppgifterna om Mi 26: prestanda har jag fått från en amerikansk flygtidskrift.
Ryssarna verkar vara förtjusta i att skryta - och är ju dessutom i stort behov av exportintäkter. Och visar gärna upp vad de har. På bilden ses Mi 26 under FN-uppdrag någonstans i världen.Det, som ryssarna helt öppet skryter med, vilken enorm luftlandsättnigsförmåga de har, verkar däreot vara en militär hemlighet i Sverige - en obehaglig sanning som svenska öron för forskonad från. Finns det någon annan förklaring till att Sverige inte har begärt hjälp från Ryssland med skogsbränderna?
Ryssnojan och den verbala fientligheten mot Ryssland mäste till varje pris hållas vid liv, men också den dumdristika myten att Sverige skulle kunna agera något slags tungan på vågen som avgör ett storkrig mellan NATO och Rysland till NATO:s fördeel. Allianspartierna driver den linjen för att dölja att det var alliansregeringen ssom rustade ner det svenka försvaret under den kritiska gräns, varifrån det svenska försvaret kan rusta upp tilll stridsduglig nivå inom rimlig tid vid ett skärpt säkerhetspolitiskt läge.
Sversige hade till för några år sedan ett stort antal av en myckert bra helikoptertyp, hkp 4, som mor slutet av sin tid i den svenska försvarsmakten kanske blivit för omodern för krigssituationer, men fortfarande var idealisk för civila räddnigskationer. Ett exmplar finns nu på Flygvapenmuseum, vartill några exemplar har sålts till ett amerikanskt skogsbolag för belämpning av skogsbränder. Lastförmågn vid vattenbombning var 2500 liter vatten, d,v,s, fen gåger så mycket vatten som de civila helikoptror som nu används för vattenbombning.
Helikopterns fördel är att den kan hovra, d.v.s. stå stilla i luften och låta det regna över samma markplått under flera minuter, om man bara har tillräckligt mycket vatten ombord, som vid ett naturligt skyfall. Att Hkp 4 skrotades beror inte på att statsminister Löfvén ränner runt på princessbröllp (Hsen inte en borgerlig statsminister gjort det?) , utan på att den dåvarande statssminitern Fredrik Reinfeldt och den dåvarande finansministern Anders Borg, vill pressa statens utgifter till varje pris för att sänka skatterna. Och på de övriga borgerliga partiledarnas flathet.De borde skämmas.
Flygvapnet hade så många Hkp 4 och så hög beredskap så att man kunde påbörja vattenbomning var som helst i Sverige bara en timmie efterlar. Denna höga beredskap försvann 2006 och helikoptrarna tio år senare Det har naturligtvis oerhört str betydelse att man kommer igång snabbt, innan elden har hunnit spridas över nägra törre arealer. Försvarsmaktens nuvarande helikoptrar, som inte har bättre prestanda, utan nrre sämre, är dessutom så dyr i drift (200.000 kr per flygtimme, så att ingen civil räddningsledare, torde be om hjälp från Förvarsmakten.
Mitt eget intresse för militär flygtransportförmåga föddes under värnplikten i en av Flygvapnets stridsledningscentraler långt ner i ett berg. Vi satt mest sysslolösa och väntade kriget, som aldrig kom- Den enda förströelsen var några utländska flygtidskrifter. Med min bakgrund i den civila transprotektorn, var jag mindre intresserad av det rena stridsflyget, men desto mer av de viuner, om då utveklades för luftlandsättning av stora mängder trupp långt bakom fiendens linjerö Och på den vägen är det.
I det eventuella krig, om speciellt Liberalerna vill dra in Sverige i, behöver fienden bara fälla några brandbomber över de svenska skokgarna, så är de underbemannade svenska förbanden instängda i alla väderstreck. Det är så att man skäms över att man är svensk. Terrorister som kan härja nästan fritt i landet, och en försvarförmåga om är nästan noll.
Kommentarer
Trackback