När blev Sverige månkulturell?

Jag har hört från flera håll att det skulle ha skett genom en lag 1975. Hela lagtexten, med motiveringar, finns i Proposition 1975:26, som kan läsas på nätet. Propositionen är på 140 sidor, jag har tittat igenom och har kanske missat något. Men det jag funnit är snarare en kodifiering av en utveckling, som har pågått under en tid,samt en massa dyra reformer, än någon direkt nyordning.
 
Man får närmast intrycket att staten hade en fruktansvärd massa pengar, som regeringen inte lyckats hitta någon annan användning för än att bygga upp nya invandrarbyråkratier. Fri abort infördes samma år. Befarade regeringen att svenska folket skulle dö ut? Det ämnet diskuterades flitigt under 1940-talet. Och de diskussionerna mindes väl de, som var politiker under 1960- och 1970-talen?
 
Jag har känt till lagen 1975:26 under några år. Det enda som jag minns angående den frågan från 1970-talet är kraftiga protester från vissa invandrargrupper, mot att de utsattes för tvångsförsvenskning. De ville inte alls bli svenskar. De vill återvända hem, så snart diktaturen i hemlandet hade störtats. 
 
De protesterna har jag alltid haft i minnet, när mångkulturen har disuterats. Jag har aldrig varit motståndare till mångkultur. Jag har bara varit motståndare mot den svenska kulturens försvinnande. Jag har alltmer börjat se den överdrivna strävan efter ännu mer mångkultur, som ett sätt att påskynda omvandlingen av Sverige till en ny monokultur, där inga nyanser eller avvikelser kommer att tillåtas. 
 
Ropen på förbud mot harmlösa muslimska sedvänjor är bara ett sätt att skapa något slags prejudikat, som sedan kan användas för att förbjuda gamla svenska och kristna seder.
 
Julskinkan har redan ersatts med "helgskinka". Annan dag pingst har avskaffats och ersatts med ett svenskt nationaldagsfirade, som mest bara firas av "nysvenskar". De har tagit med sig seden från sina hemländer. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0