Vattnet under broarna

Med anledning av mitt förra inlägg har jag anklagats för att alltid vilja visa att jag har rätt och alla andra har fel. Den som anklagar är en person, som inte bara tror att hon själv har rätt i sak, utan också rätt att tillträttavisa andra. Nu är det Ebba Busch-Thor som har tillrättavisats för att ha kränkt Lars Adaktusson. Även partildare får ta emot smisk av gamla skolfröknar, som ser som sin uppgift att hålla ordning i klassen. 
 
Ilskan mot mig beror på att jag inte håller med om att EBT har gjort fel, när hon har följt partilinjen, som har beslutats av KD:s högsta beslutande organ, riksringet, som är KD:s partikongress. Som partimedlem må man ogilla rikstingets beslut, men som förtroendevald har man att rätta sig efter de besluten. Eller avgå. Uppriktigt talat vet jag inte om Adakktusson har gjort fel vid sitt röstande i EU-parlamentet. men det handlar om mer än så.
 
Det är dessutom svårt att följa med i alla skiftningar i vattnet under broarna. Just nu verkar det vara mer svavel än vatten. Och det handlar om en person, som för inte länge sedan alls har uttryckt sin beundran för EBT, bästa partiledaren. Anledningen till skiftningarna torde vara missnöje med att EBT krävt rätt för vårdpersonal att slippa döda små patienter i stället för att kräva sänkt abortgräns till 12:e veckan.
 
Jag har också anklagats för "spekulationer" i mitt förra inlägg, då jag har antagit att Charlie Weimers, som hux flux bytt parti till SD,  haft dåligt inflytande på Adaktusson. Weimers själv säger att han försökt varna Adaktusson för följderna av hans röstande i EU-parlamentet i Paraguay-fallet, men att varningarna bara hade viftats bort av Adakusson, som sagt sig klara av media. 
 
Så det är möjligt att jag har haft fel om Weimers inflytande på Adaktusson, som nog får anses ha visat sämre omdöme utan Weimers vid sin sida än med Weimers. Däremot vidhåller jag att Weimers har haft dåligt inflytande på KD som helhet. Weimers har drivit på utvecklingen bort från den kristdemokratiska ideologin i riktning mot något mer högerbetonat.
 
Det som ligger Adaktusson i fatet är att han, åtminstone sedan Weimers lämnat KD, har deltagit i internationella konferenser med extrema abortmotståndare och homofober, som hyllat Franco-dktaturen i Spanien. Jag har jämfört med förre bostadsministern Mehmet Kapllan. mp, som har umgåtts med turkiska fascister. Han tvingades lämna regeringen, när detta hade avslöjats. 
 
Jag förstår inte ilskan mot mig, då vi faktiskt är överens i sakfrågan (aborterna) men oense om den politiska taktiken. Och tydligen också om ledande partiföreträdares skyldighet att följa beslut av partikongresser och riksting. Om EBT hade brutit mot partilinjen i EU-valrörelsens slutskede hade det inte gjort någon skillnad i sakfrågan, eftersom det inte finns en chans till riksdagsmajoritet för ändring i abortlagen. 
 
Ett sådant förslag måste stödjas av fler partier än KD för att ha en chans att gå ingenom riksdagen. KD:s förslag till samvetsfrid för sjukvårdspersonal handlar inte om att göra det omöjligt att få abort. Sjukvårdshuvudmännen (landsting och regioner) är skydliga att ha tillräckligt mycket personal, så att även dessa arbetsuppgifter blir utförda. 
 
Men däremot borde det finnas tillräckligt med barnmorskor också till förlossningarna, i stället för att förlossningsavdelningar har sommarstängt. På grund av yrkesförbud för utildad sjukvårdspersonal som ser även de ofödda barnen som patienter, som ska räddas till livet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0