Jung-sekten och Knutby

a"Eva Lundgren, som är professor vid Uppsala universitet har skrivit en bok, Knutbykoden, i vilken hon med hög röst för fram de konspirationsteorier som länge grasserat på Flashback Forum, nämligen att det egentligen är Åsa Waldau som ligger bakom mordet på Alexandra (hennes egen syster) och mordförsöket på Daniel Linde. Dessutom driver Lundgren tesen att Helge Fossmos första fru mördades, inte av Helge, utan av Samuel Frankner, som var beordrad till att göra så av Åsa. Syftet skulle ha varit att församlingens gudsbild skulle ändras, att församlingen skulle bli rädda – och därmed skrämda till lydnad.

Bredvid henne satt ...... Hon är Helges terapeut, men ställer sig inte helt och hållet bakom Eva Lundgren"

Jag har ett speciellt intresse för Knutby. Några av mina finaste barndomsminnen är från Knutby, inte från Filadelfia-församlingen där, vars existens jag inte ens kände till som barn, utan från bygden Knutby. Kanske den vackraste delen av Sverige. Åtminstone enligt mig. 

När Knutby-dramat utspelades övervägde och förberedde jag byte av kyrkotillhörighet. Svenska kyrkan, som jag är döpt i och alltid har tillhört, hade fjärmat sig alltmer från den kristna tro, som förts vidare från generation till generation under 2.000 år, och förfallet bara fortsätter, med inslag av nyhedendom och jung-kult. Jag hade varit regelbunden besökare av pingströrelsen gudstjänster, där jag då bodde, och därefter Katolska kyrkan, där man nyligen här i Sverige hade startat något slags pingstväckelse. Som jag alltmer ogillade.

Jag anser mig väl förtrogen med pingströrelseteologin. Pingströrelsen har på alla sätt försökt markera ett avstånd från "Knutby-teolgin". Men den senare kan sägas vara en variant av den förra. Pingspastorer, som haft konstiga uppenbarlelser har uppträtt förr, med bl.a förutsägelser om ett kommande krig mellan Sverige och Ryssland som Guds straff för de många aborterna i Sverige. 

Det citerade stycket i början av inlägget är ur en artikel i Svenska Dagbladet, men jag har inte fått fram datum. Helges terapeut tar inte helt och hållet avstånd från Eva Lundgren och hennes konspirationsteorier. 

Det har skrivits spaltkilometrar om Knutby. Under flera timmar i går kväll läste jag "Rellobloggen", med okänd utgivare. Skribenten verkade vara oerhört väl insatt i alla turerna, verkade troväridig. Tills nämnda blogg utekade Samuel Frankner, som den som mördade Helges första hustru - utan annat bevis än att allt tyder på mord och inte olyckshändelse.

En intressant upplysning på Rellobloggen är att Åsa själv varit nära att bli ett mordoffer. Lundgren utpekar ju också Frankner. Se det citerade stycket. Jesus skulle "ta hem sin brud" och leva med henne i Paradiset. Åsa själv verkar ha trott på detta,. Åsa har förnekat i en intervju att hon haft en sexuell relation med Helge, men det tror jag vad jag vill på. "Otukt' , kortvariga sexuella förbindelser,  är i varje fall inget brott enlig nutida svensk lag.

Helge har avverkat sina kvinnor i rask takt - och skyller på Åsa. Rituella samlag är inte ovanliga i religionernas värld, inte ens inom kristna "sekter, trots kristendomens kraftiga fördömande av otukt..Och kan uppfattas som en gudsupplevelse av den som är ung och kåt. 

Jag kan bara känna förakt för journalister, som snaskar i den säljande kombinationen sex och mord. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0