Vårt (?) förakt för svaghet

Den norska filosofiprofessorn Harald Ofstad, som var uppvuxen i Bergen och verksam vid Stockholms universitet under en stor del av sitt liv. utkom 1971 med sin bestseller Vårt förakt för svaghet. Han myntade till och med begreppet "nazisten inom oss". Som om nazismen inte vore något alldeles i särklass.
 
Som om utrotning av hela folkslag vore jämförbart med - just det - förakt för svaghet: "De har sig själva att skylla".En oerhörd relativisering av nazismens illdåd. Ofstad skrev också någonstans att just föraktet för svaghet, och inte antisemitismen var kärnan i nazismen. 
 
Jag köpte boken i början av 1990-talet, och läste första kapitlet, som var en koncis sammanfattning av Ofstads idéer.Jag tyckte då att det var en ny och spännande ingång till nazismens väsem. Jag gjorde några tappra försök att läsa de följande kapitlen, men förmådde inte. De var tråiga och teoretiska på gränsen till oebegripliga. 
 
Jag kände då inte till något om vare sig den norska antisemitsmen, som torde ha varit betydligt värre än den svenska under samma tid, eller Ofstad, som jag trodde var verksam vid universitetet i Oslo. Enligt Ofstad var den akademiska ankdammen i Norge mer trångsynt än den svenska. Norrmännen hade nog lärt sig läxan efter den tyska ockupationen och skämdes antagligen över antisemitismen till och med ockupationen, medan "den akademiska friheten" i Sverige tålde antisemitismen på ett annat sätt. 
 
En av de värsta svenska antisemitisterna i de akademiska salongerna var teologiprofessorn Sigbert Axelsson vid Uppsala universitet. Han var socialdemokrat, medlem i den socialdemokratiska Broderskapsrörelsen,  och vittnade i en rättegång för Radio Islam, som sände grov antismitisk propaganda. Vilka avtryck har han gjort i Svenska kyrkan, som har svängt från att ha varit relativit judevänlig till motsatsen.
 
Jag minns speciellt hans beskrivning av den judiska religionen, som klippt ur den nazistiska propagandan under 1930-talet, att judarna och judendomen var roten till allt ont, att orsaken till judarnas påstådd ondska finns i Gamla Testamentet.. Således fanns "vetenskapligt stöd" för Radio Islams hets mot judar. 
 
Detta är tragiskt eftersom Svenska kyrkan under 1930-talet tog avstånd från eller åtminstone teg om den av nazisterna skapade "lutherska" kyrkan Deutche Christen. Idag är Broderskapsrörelsen omvandlad till Socialdemokrater för tro och solidaritet, som inte längre är en kristen utan snarare en synkretistisk rörelse, som promotar den extrema jihadismen, som är organiserad i Muslimska Brödraskapet. 
 
Ofstad. vars far var en hög polischef, började sin akademiska karriär med studier i juridik vid universitetet i Bergen. Han kom där att intressera sig för den "praktiska" filosofin, för moralen som praktiska handlingar och bytte alltså från juridiken till filosofin. Han kom med tiden att leta efter "nazismen före nazismen", eller kort sagt naizismens moraliska eller ideologiska rötter. Och den största av de rötterna skulle alltså vara "vårt" (likamed alla människors?) förakt för svaghet?! 
 
 "Nazismen före nazismen" var ett populärt diskussionsämne i den norska efterkrigsdebatten och intresset kom att fokuseras på den norska litteraturpristagaren Knut Hamsun, som vid 80 års ålder åkte till Tyskland för att vädja till Hitler om snällhet, men kom att bli utnttjad av den tyska propagandan. Jovisst beundrade Hamsun nazisterna. 
 
Statsvetare har framhållit att nazismen är ett hopplock av olika ideolgier till både höger och vänster. Det var frustrationen över det tyska nederlaget i första världskriget, soldater som kände sig svikna av poltikerna som skrivit på ett för Tyskland förnedrande fredsavtal. Och rena konspirationsteorier som utpkade judarna som de skyldiga. 
 
Nazisterna tog antisemismen till nya och tidigare ofattbara höjder. 
 
Förvisso tänker de flesta människor emellanöt tankar, som de borde skämmas för, men det gör dem inte till något slags protonazister. Alla plumpa skämt slutar inte med massmord. 
 
Jag undrar om Ofstad, den välutbildade och moraliskt "högtstående" filosofiprofessorn inkluderade sig själv, när han valde boktiteln Vårt förakt för svaghet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0