Stalla grupp mot grupp
I mitt landsting föreslås nu kraftigt höjda avgifter på hjälpmedel för handikappade. Vissa hjälpmedel ska helt utgå ur det subventionerade sortimentet. Dessutom höjs avgifterna för besök. I förra inlägget skrev jag om en ett-åring, som inte kan få sondmatning i sitt hemland. Jag skrev också om en kommun, som ska skära ner på hemtjänsttimarna för äldre. I lokal-TV berättades idag på morgonen om en gammal man, som sondmatas tre gånger om dagen av hemtjänsten. Ska han mista detta?
Är det försvarbart att ställa grupp mot grupp på det här sättet? Snart kan gamla människor, som har bott i Sverige hela sina liv, inte få nödvändig vård i sitt hemland. Vilket land saka de fly till? Riksdagsledamöter driver ju nu på att svårt sjuka, som inte kan få nödvändig vård i sina hemländer ska få asyl av humanitära skäl. Till Somalia? I förra inlägget skrev jag om en mamma, som hade flytt till Somalia med sitt barn. Hon hade tidigare kommit till Sverige som flykting från Somalia.
Nästa blir kanske att personer, som aldrig har bott i Somalia, också börjar fly från Sverige till Somalia. Från ett Sverige, som tagit sig vatten över huvudet och inte klarar sina åtaganfen ens för den egna befolkningen. Har någon tänkt på att den somaliska mamman, som flydde från Sverige, därigenom befriade sin svenska hemkommun från en stor och helt onödig utgift?
Som tur är, finns inget utlämningsavtal mellan Somalia och Sverige. Hade ett sådant avtal funnits, hade mamman och barnet tvångstransporterats tillbaka till Sverige. Hon jar ju faktiskt begått ett brott mot svensk lag, genom att "kidnappa" sitt eget barn.
Varför kan inte svårt sjuka få vård och omsorg i sina hemländer? Svenska riksdagsledmöter försöker nu ljuga i svenska folket att hemländerna - i exemplet med ett-åringen ett europiskt land - är så underutvecklade, så att den medicinska kompetensen saknas. Men den finns visst. För dem, som har rika anhöriga, som betalar för vården.
I fattiga länder finns fria eller subventionerade sjukvårdsförmåner bara för akut sjuka, som förväntas bli helt återställda efter en kortare sjukperiod. De ländernas ekonomiska resurser räcker inte till att ge de mest vårdkrävande sjuka nödvändig vård och omsorg. Men varför föreslår då inte dessa riksdagsledamöter att svenska staten öppet tar på sig dessa vårdkostnader i andra länder?
Nej. det är mer bekvämt att skyffla över dessa vårdkostnader - för personer som saknar asylskäl enligt nuvarande regler - till kommner och landsting. Och skylla på en åldrande befolkning i Sverige. Trots att äldre aldrig har varit friskare än nu. Har antalet vårdbehövande äldre svenskar ökat, när de åldersrelaterade sjukdomarna debutter allt högre upp i åldrarna? Nej, men de har heller inte blivit färre.
Att medicinsk kompetens för vård av svårt sjuka helt enkelt skulle saknas i delar av Europa, Asien, Afrika och Latinameerika är en förbannad lögn, som "frikostiga" riksdagsledamöter har hittat på. Och det skulle i vart fall inte skada de fattiga och sjuka i dessa länder om dessa länder tillförs ekonomiska resurser, så att de kan bygga ut den avancerade vården och omsorgen, så att även de svårt sjuka kan få vård och omsorg i sina heländer.
Det skulle kanske också hjälpa om vi slutar importera specialistläkare, som har utbildats i fattiga länder, på de ländernas skattebetalares bekostnad. När fattiga länder drar igång dyra specialistläkarutbildningar, så är väl avsikten inte att hjälpa Sverige med utbildningskostnaderna för läkare som ska arbeta i Sverige?
Kommentarer
Trackback