Svenska sjukan har redan utlöst andra våg i Norge.

Gränsen mellan dödsriket och livsriket. I det ena landet har regeringen tillåtit en statlig myndighet att ta livet av 5.000 för att studera immunitet. II det andra landet har regereingen och myncigheterna gjort allt för att skydda befolkningen - tills helt nyligen, när man öppnat grönsen. 
 
 
"Jag vill uppmana regeringen att återigen stänga gränsen till Sverige, fram tills att situationen är under kontroll i bägge länderna."
 
Det säger kommunordföranden i Indre Östfolds kommun, som ligger vid gränsen mot Värmland. Bör inte både statsepidemiolgen Anders Tegnell och utrikesminister Ann Linde åtalas vid norsk domstol för framkallande av katastrofen i den norska gränskommunen? Ännu har ingen dött i svenska sjukan i Norge, med 59 personer har smittats i Indre Östfold, de flesta efter besök i Sverige. I Sverige har 0,7 % av alla konstaterat smittade dött i sjukdomen, vilket betyder - om samma siffror är tillämpliga - att fyra personer kommer att dö i den norska gränskommunen. Vad som gör siffran osäker är att vi antagligen har ett stort mörkertal i Sverigtae, personer som har insjuknat och tillffrisknat utan att ha blivit testade mot coroenan. 
 
Den svenska utrikesministern Ann Linde har drivit en hätsk kampanj mot grannländerna, särskilt Norge, för att de ska sluta "diskriminera" svenskar. Hon har försökt - och uppenbarligen lyckats - framkalla missnöje hos det norska folket mot smittskyddet och den norska regeringen. Detta drabbar nu oss svenskar. som inte torde vara välkomna till något land i världen.
 
AndersTegnell blånekar till flockimminitet har varit målet för den svenska strategin. Men i vilket syfte har man tillåtit en så våldsam smittspridning i Sverige, så att över 5.000 svenskar har mist livet, om syftet inte var att uppnå flockimmuniet? Tegnell har kanke förstått att det inte skulle uåånås, mem var kanke nyfiken på hur långt på vägen dit man skulle kommar. 
 
I så fall forskning på 10,3 miljoner svenskar utan godkännande av någon etikprövningsnämnd. Borde inte detta utredas av åklagare? Nej, hela det svenska rättsväsendet verkar hålla Tegnell om ryggen. I stället utreds Björn Olsen, som ärTegnells värsta kritiker inom forskarkåre, för otillåtem forskning för att han har tagit blodprov på några grannar, som troligen ville veta om de haft sjukdomen. 
 
Men Olsen är inte bara forskare. Han är även professor och överläkare. Får läkare inte ta blodprov på oroliga grannar utan tillstånd aven  etikprövningsnämnd? Får jag ta blodprov på mig själv? Kanske på mig själv, men inte på en granne? Jag har nämligen fått ett gratis testkit av mitt landsting och fick i juni i år recept på teststicker, som jag har köpt på apoteket. Visserligen inte för corona, men kitet visar om jag - efller den person som provet tas ifrån - tillhör en riskgrupp.
 
Så att jag vet om jag måste skydda mig mot Tegnells experiment med att tillåta viss smittspridning, utöver vad som förekommit i grannländerna, där myndigheternas strategi har varit att trycka ner smittspridningen så mycket et bara går. Men det gillar väl inte Tegnell, eftersom mina personliga försiktighetsåtgörder kan bidra till att minska smittspidningen i Sverige mer än Tegnell velat. 
 
När åklagare engageras för att tysta en sakkungig kritiker av den förda politikej, har Sverige öppnnat dörren på glänt för diktatur. Under månader har svenska TV-tittare matats med skrickskildringar i en skattefinanerade television om att sådant förekommer i Ungern och Polen (underförstått: men inte i Sverige) och att dessa länder därför borde fråntas rösträtten i EU. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0